Surströmming premiär - när utbudet är lågt skenar prisskillnaderna

Bristen på surströmming till dagens premiär har medfört att många livsmedelsbutiker fått betydligt färre surströmmingsburkar än de beställt och önskat. Den minskade tillgången har lett till huggsexa om burkarna bland kunder - men också till stora skillnader på priset på samma burk. Foodrunners har undersökt priset på Röda Ulvens Surströmmingsfilé 300g i drygt 100 butiker och skillnaderna är anmärkningsvärda.

Michael Kärrberg, VD på matprisjämförelse appen Foodrunners berättar att i deras blixtundersökning över lite drygt 100 butiker i Sverige så skiljer sig priset på samma burk surströmming med upp till 32,4%.

- Vi tittade snabbt på den populära surströmmingsfilén från Röda Ulven på 300g och konstaterar att samma burk säljs för allt mellan 74kr och 98kr. Det är en för oss inte oväntad, men väldigt anmärkningsvärd, prisskillnad på precis samma vara. Det genomsnittliga priset landar på drygt 84kr. Det visar också att det inte är alla butiker som valt att justera sina priser uppåt samtidigt.

- Det var intresant att se var att den billigaste burken fann vi på ICA Kvantum, den dyraste på COOP Extra. Däremellan var det ett spann av olika priser men utifrån vår data så har COOP lagt sig åt det dyrare hållet och ICA är i regel billigare i den här undersökningen.

Prisskillnaderna ute i landet är stora. I regel skiljer sig priserna på produkter betydligt mer än vad konsumenten är medveten om. Det talas brett i media om prisinflation, vilket självklart råder, men det som konsumenten bör uppmärksammas och börja tänka på är prisskillnaderna på samma produkter i olika butiker. Det som kallas "priselasticitet" eller prisskillnader mellan butiker på samma vara/varor.

Vi har skapat konsumentappen Foodrunners för att hjälpa människor fatta smartare och mer prisvärda beslut när vi ska handla mat, avslutar Michael Kärrberg.

Köttbullens dag - Så mycket dyrare har vår svenska klassiker blivit 202223.8.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag firar vi i Sverige Köttbullens dag. Sverige har en egen traditionen av svenska köttbullar som svensk husmanskost och vi har globalt sett blivit väldigt starkt förknippad med den. I Sverige serverar vi köttbullar med exempelvis brunsås eller gräddsås och gärna kokt potatis. Lingonsylt eller rårörda lingon och pressgurka är för många ett måste. Köttbullen är också en basvara för många barnfamiljer, den serveras till spagetti eller makaroner. Köttbullen är helt enkelt starkt förknippad med Sverige och vi svenskar köper stora mängder köttbullar årligen.

Bensin är billigare men matvaror är det inte: Hur man sparar när matinflationen rusar22.8.2022 07:51:00 CEST | Pressmeddelande

För att känna av effekterna av inflationen behöver vi bara gå till livsmedelsbutiken. Även om den amerikanska inflationen totalt sett började avta förra månaden tillsammans med lägre bensinpriser i Sverige under sommaren, steg matkostnaderna med ytterligare 1% i juli, vilket ger en uppgång jämfört med föregående år på närmare 10%. Det amerikanska "ät-mat-hemma" indexet, ett mått på prisförändringar i livsmedelsbutiker, noterade den största ökningen på 12 månader i modern tid.