Susann kan bli utsedd till årets skyddsombud

.

Den 27 oktober är det Skyddsombudets dag, och då avslöjas vinnaren av Visions pris Årets skyddsombud.

Visions medlemmar har nominerat de tävlande. Personen som tar hem titeln Årets skyddsombud ska arbeta målmedvetet och engagerat för att skapa en bra arbetsmiljö. Hen ska vara kunnig, initiativrik och ha god samarbetsförmåga.

Susann Zettergren, skyddsombud i Örebro kommun, är en av tre finalister i landet.

”Jag känner mig väldigt hedrad men vill samtidigt understryka att det är många på min arbetsplats som bidragit till ett bra samarbetsklimat.

Att stötta kollegor under pandemin tycker Susann har varit det viktigaste i hennes uppdrag som skyddsombud. Viktigt har också varit att fungera som en brygga mellan medarbetare och arbetsgivare.

I framtiden vill Susanne att hon vill se en god samverkan mellan fack och arbetsgivare där arbetsmiljöarbetet har ett individuellt fokus på varje medarbetare då alla har olika behov och lösningarna kan se olika ut från individ till individ.

Priset delas ut av Tidningen Vision på uppdrag av Visions förbundsstyrelse, och om Susann Zettergren vinner får vi alltså veta den 27 oktober.

Susanne Zettergren, Visions skyddsombud i Örebro kommun

Tel. 019-21 48 76

Mobil. 070-555 6861

Mail susann.zettergren@orebro.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha bättre dialog mellan politiker och tjänstemän i Torsås kommun13.10.2021 10:14:15 CEST | Pressmeddelande

Flera chefer i Torsås kommun upplever att rätten att leda har tagits ifrån dem och möjligheten att ta ansvar för det som ingår i chefsuppdraget omöjliggörs genom att politiken ändrar beslut med kort varsel utan dialog. Vision har uppmärksammat Socialnämnden på vikten av samverkan och dialog med både chefer och Vision för att skapa goda förutsättningar för Torsås kommun. Många tjänstepersoner i Torsås kommun lägger tid och energi, i förlängningen skattemedel, på att genomföra politiska beslut på ett bra sätt. När beslut ändras med kort varsel, utan att någon risk- och konsekvensanalys görs, omkullkastas det arbete och mandat chefer har i sin profession – nämligen att leda och fördela arbetet, samt ta ansvar för sina verksamheter och medarbetare. I en skrivelse till nämnden i mars 2021, och i en påminnelse i september 2021, föreslår Vision att man upprättar en handlingsplan för att säkerställa chefers rätt att leda sina verksamheter och tillse att chefer har en god arbetsmiljö. ”Chefer i

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Hudiksvall7.10.2021 14:18:15 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Hudiksvall skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Var tionde chef är sjukskriven och många är slutkörda och på gränsen till att sjukskriva sig. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Kim Jutterström, ordförande för Vision i Hudiksvall. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Hudiksvall är en av de kommuner som är först ut i Visions init