Svensk Handel

Svag krona pressar modehandelns marginaler ytterligare

Dela

Modehandeln har haft ett trögt år hittills med minussiffror för både kläd- och skohandeln. Utöver växande e-handel skapade låg kronkurs och ökade importpriser utmaningar för modebranschen.

Modehandeln har haft ett trögt år.
Modehandeln har haft ett trögt år.

Enligt Svensk Handels Stilindex minskade försäljningen med 1,3 procent inom klädhandeln och med 4,1 procent inom skohandeln under perioden januari till augusti i år. Samtidigt växer omsättningen i den rena e-handeln med modevaror i hög takt, med 13 procent under första kvartalet och med 12 procent under det andra.

Den försvagade kronkursen har påverkat modehandelns priser och marginaler negativt. Den bidrog till att importpriserna steg med 5 procent mellan maj och augusti, samtidigt som priserna mot konsument pressades ned och minskade med 0,7 procent. För hela perioden januari till augusti steg importpriserna för kläder och skor med 5,7 procent samtidigt som konsumentpriserna sjönk med 1,1 procent.

- Den fördjupade internationella konkurrensen innebär att priserna sätts globalt medan kostnaderna för hyror och arbetskraft fortsatt sätts på den svenska inhemska marknaden. Minskade konsumentpriser samtidigt som importpriserna går upp är ett tecken på den stenhårda konkurrensen och att företagen inte kan kompensera sig för de stigande importpriserna, vilket pressar lönsamheten, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Sneakerstrenden bryter ny mark i skohandeln

Den fysiska skohandeln har haft det tufft, men det finns ljusglimtar. Sneakers, som blev årets modejulklapp förra året, har trotsat nedgången.  

- Det starka sneakersmodet har trotsat nedgången och står för en fortsatt positiv trend i skohandeln, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Tillväxten för kläder och skor på nätet är fortsatt stark. Digitaliseringen skapar möjligheter till nya affärer och bättre varuflödesstyrning och både kedjor, varumärken och butiker kan hitta nya kunder på marknader utanför Sverige.
Omställningen hämmas dock fortfarande av en trögrörlighet som hänger samman med hyreskontrakt, investeringar, öppettider och anställningar.

- Det ser ut att bli fortsatt tufft 2019, men de som varit tidigt ute med sin omställning borde kunna skönja ljuset i tunneln, konstaterar Maria Sandow.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Modehandeln har haft ett trögt år.
Modehandeln har haft ett trögt år.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum