Svag krona pressar modehandelns marginaler
Enligt Svensk Handels Stilindex, som mäter försäljningen i fysiska modebutiker och deras e-handel, minskade klädhandeln med 2,8 procent och skohandeln med 3,4 procent under helåret 2018. Avslutningen på året, som är modehandelns viktigaste månader, var trög och bidrog till att dra ned årssiffran.
– Handeln står mitt i en stor omställning. Dagens kund har oändliga möjligheter och kan idag handla kläder och skor från hela världen. Det förändrar spelplanen för den svenska modehandeln och gör att konkurrenstrycket ökar, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Den svaga kronkursen har gett många modehandlare huvudbry under året. Butikerna köper ofta in varorna i euro eller dollar för att sedan sälja dem i kronor till svenska konsumenter. Därmed pressades marginalerna i branschen ytterligare.
– Importpriserna för modehandeln har ökat under året samtidigt som priserna i butik har minskat. Pristransparensen i handeln är total och den tuffa internationella konkurrensen gör det svårt för sällanköpsvaruhandeln att höja priserna ut mot konsument, säger Johan Davidson.
Svagare modehandel i Europa
Trots högkonjunktur och goda förhållanden för ökad konsumtion har tillväxttakten i den svenska modehandeln varit mer modest efter år 2008.
Svensk Handels Stilanalys visar att det inte är ett landspecifikt fenomen för Sverige. Den traditionella modehandeln har gått svagt i flera europeiska länder som exempelvis Spanien, Holland och Portugal. Utöver e-handelns framväxt kan ett förändrat konsumentbeteende kan vara en viktig förklaring.
– Ett restaurangbesök eller en resa som delas i sociala medier har blivit viktiga sätt att uttrycka vilka vi är. Smarta mobilens intåg har gjort att modets särställning som identitetsmarkör har utmanats, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil.
För mer information eller intervju, vänligen kontakta:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum