Svag krona pressar modehandelns marginaler

Förra året blev ännu ett tufft år för modehandeln. Både kläd- och skohandeln backade. Den svaga kronkursen bidrog till att pressa handlarnas marginaler ytterligare. Svensk Handels Stilanalys visar att den traditionella modehandeln trots god konjunktur går svagt i många europeiska länder.

Enligt Svensk Handels Stilindex, som mäter försäljningen i fysiska modebutiker och deras e-handel, minskade klädhandeln med 2,8 procent och skohandeln med 3,4 procent under helåret 2018. Avslutningen på året, som är modehandelns viktigaste månader, var trög och bidrog till att dra ned årssiffran.

– Handeln står mitt i en stor omställning. Dagens kund har oändliga möjligheter och kan idag handla kläder och skor från hela världen. Det förändrar spelplanen för den svenska modehandeln och gör att konkurrenstrycket ökar, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Den svaga kronkursen har gett många modehandlare huvudbry under året. Butikerna köper ofta in varorna i euro eller dollar för att sedan sälja dem i kronor till svenska konsumenter. Därmed pressades marginalerna i branschen ytterligare.

– Importpriserna för modehandeln har ökat under året samtidigt som priserna i butik har minskat. Pristransparensen i handeln är total och den tuffa internationella konkurrensen gör det svårt för sällanköpsvaruhandeln att höja priserna ut mot konsument, säger Johan Davidson.

Svagare modehandel i Europa
Trots högkonjunktur och goda förhållanden för ökad konsumtion har tillväxttakten i den svenska modehandeln varit mer modest efter år 2008.

Svensk Handels Stilanalys visar att det inte är ett landspecifikt fenomen för Sverige. Den traditionella modehandeln har gått svagt i flera europeiska länder som exempelvis Spanien, Holland och Portugal. Utöver e-handelns framväxt kan ett förändrat konsumentbeteende kan vara en viktig förklaring.

– Ett restaurangbesök eller en resa som delas i sociala medier har blivit viktiga sätt att uttrycka vilka vi är. Smarta mobilens intåg har gjort att modets särställning som identitetsmarkör har utmanats, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil.

För mer information eller intervju, vänligen kontakta:

Svensk Handels pressjour

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Pressinbjudan: Handelns säkerhetsutmaning debatteras på Svensk Handels stämma9.5.2019 10:30:48 CESTPressinbjudan

Näringsminister Ibrahim Baylan, Googles Sverigechef Anna Wikland och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski finns bland talarna på Svensk Handels stämma som äger rum på måndag (13/5). Olika perspektiv på handelns brottsutsatthet kommer också att debatteras, bland annat kommer fd statsminister Fredrik Reinfeldt tala om hur attraktiva samhällsmiljöer kan bidra till att tränga undan kriminalitet.