Svensk Dagligvaruhandel

Svag tillväxt för dagligvaruhandeln i maj - e-handeln fortsatt stark

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,9 procent under maj 2019 jämfört med samma månad föregående år. E-handeln ökade med hela 25,0 procent under månaden. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,9 procent under maj 2019 jämfört med samma månad föregående år. E-handeln ökade med hela 25,0 procent under månaden. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

- Tillväxten för dagligvaruhandelns butiksförsäljning uppgick till 0,5 procent vilket är klart lågt. Samtidigt ångade e-handeln på, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Tillväxten under de senaste tolv månaderna uppgick till 2,7 procent. Inom butikshandeln var tillväxten 2,4 procent och e-handeln 22,8 procent.

En möjlig förklaring till den låga tillväxten i maj 2019 är att den mäts mot samma månad föregående år som var stark 5,1 procent, vilket i sig kan förklaras med det fina vädret som rådde då. En annan förklaring kan vara att påsken inföll sent i april, som var en månad med mycket hög tillväxt på 10,6 procent varav påsken stod för en stor del (5,5 procentenheter) av den positiva kalendereffekten under månaden. Då var det butikshandeln som stack ut med ovanligt hög tillväxt medan e-handeln låg stabilt.

- Det kan helt enkelt vara så att det gjordes så stora inköp i butik i slutet av april i samband med påsken, att behovet av nya stora inköp i butik minskade en bit in i maj, säger Daniel Liljeberg.

För ytterligare frågor kontakta:

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499
Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Svagare utveckling för dagligvaruhandeln i mars25.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,5 procent under mars 2019 i förhållande till samma månad föregående år, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Minskningen beror uteslutande på att påsken infaller under april 2019 och till stor del inföll i mars förra året. Denna kalendereffekt beräknas till -5,3 procent, vilket innebär att försäljningen justerat för detta ökade med 2,8 procent.

Hon blir verksamhetschef på Sweden Food Arena25.2.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

I maj 2018 lanserades Sweden Food Arena – en bred satsning för att driva forskning och innovation inom hela livsmedelskedjan i Sverige. Nu står det klart att Marie Gidlund tillträder som verksamhetsledare för arenan den 1 maj i år, och att arbetet därmed kan påbörjas fullt ut. Marie arbetar i dag som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, och har tidigare erfarenhet från bland annat Business Sweden och livsmedelsindustrin.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum