Svea Bank AB (publ)

Svag tillväxt under julhandeln: Förseningar sänker e-handlarnas förväntningar

Dela

Det börjar bli dags för en av årets mest intensiva shoppinghögtider och för många inom e-handelsbranschen brukar Black Week även signalera startskottet för julhandeln. Men hur ser e-handlarna på årets julhandel? Sena leveranser splittrar årets förväntningar. Närmare sex av tio spår en svag eller ingen tillväxt alls. Det visar en ny e-handelsindikator från Payson och Svea.

I Paysons och Sveas senaste e-handelsindikator har 822 svenska e-handlare besvarat frågor kring förväntningarna på näthandeln inför julen. Resultatet visar att e-handlarna inte är lika positiva till julens inverkan på den digitala handeln. Hela 57 procent tror nämligen att tillväxten kommer vara svag eller inte kommer öka alls. Endast 42 procent uppger att de tror på en stark tillväxt under julen.

Varför tror då e-handlarna på en svag tillväxt i år? En möjlig anledning kan vara att majoriteten av e-handlarna, 64 procent, har upplevt stora förseningar hos sina leverantörer de senaste tre månaderna. Av de som upplevt förseningar, tror sju av tio att det kommer påverka försäljningen negativt. Något som kan förklara e-handlarnas tro på en svag tillväxt under julen.

Det råder inget tvivel om att julen är en viktig högtid för e-handlarna. En av fyra uppger att försäljningen under julhandeln vanligtvis stiger jämfört med resten av året. När det kommer till de tre senaste månaderna uppger e-handlarna däremot att tillväxten varit svag eller att de inte haft en tillväxt alls. Det svarar 69 procent.

– I dag handlar allt fler digitalt, särskilt efter det nya landskapet som pandemin skapat, vilket gör att det är viktigare för aktörer att förbereda sig inför den intensiva perioden. Vi ser att många upplevt större förseningar hos sina leverantörer och att det finns risk att detta påverkar försäljningen negativt under julen. Det är därför viktigt att se över logistiken, lagerhållningen och att planera för ökade volymer. Tänk även på att se över verksamheten, allt från erbjudanden, betallösningar och hemsidan så att man förenklar upplevelsen för sina kunder, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea.

Hemelektronik, sport och fritid

Så vilken bransch tror e-handlarna kommer gå bäst under julen? För femte året i rad är hemelektronik och teknik den bransch som förväntas gå bäst under julen. Det uppger 37 procent. Listan över de branscher som kommer gå bäst toppas därefter av sport/fritid och barnartiklar. Det tror 13 respektive 9 procent.

Med det ökade köptrycket under julen följer även utmaningar för e-handlarna. I årets e-handelsindikator uppger e-handlarna hur de planerar att förbereda sin digitala handel inför den stora shoppinghögtiden. Majoriteten, 40 procent, uppger att de planerar att utöka marknadsföringen. Detta följs av att använda nya kampanjer eller erbjudanden och att utöka lagerhållningen. Det svarar så många som 39 respektive 25 procent.

 

Här är branscherna e-handlarna tror mest på under julen 2021:

 

 

1. Hemelektronik/teknik

37 %

2. Sport/fritid

13 %

3. Barnartiklar/leksaker

9 %

4. Skönhet/hälsa

8 %

5. Kläder/skor

7 %

Om undersökningen:

Undersökningen har besvarats av 822 svenska e-handlare genom Svea och Paysons kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna.

Bilaga

Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (augusti, september och oktober)?

 

Totalt

Mycket stark

3 %

Stark

23 %

Svag

39 %

Ingen tillväxt

30 %

Negativ tillväxt

5 %

 

Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under de kommande tre månaderna (november, december och januari)?

 

Totalt

Mycket stark

5 %

Stark

37 %

Svag

39 %

Ingen tillväxt

18 %

Negativ tillväxt

1 %

Upplever du att det har varit förseningar hos dina leverantörer under de senaste tre månaderna (augusti, september och oktober)?

 

Totalt

Ja, i mycket stor utsträckning

11 %

Ja, i stor utsträckning

17 %

Ja, i viss utsträckning

36 %

Nej

31 %

Vet ej

6 %

 

Om ja, tror du att förseningar hos dina leverantörer kommer att påverka din försäljning negativt inför de kommande tre månaderna (november, december och januari)?

 

Totalt

Ja, i mycket stor utsträckning

6 %

Ja, i stor utsträckning

14 %

Ja, i viss utsträckning

50 %

Nej

27 %

Vet ej

4 %

Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämfört med fjolårets?

 

Totalt

Mycket bättre än fjolåret

3 %

Bättre än fjolåret

23 %

Ungefär samma som fjolåret

46 %

Sämre än fjolåret

10 %

Mycket sämre än fjolåret

2 %

Vet ej

8 %

Hade ingen försäljning under fjolåret

8 %

Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?

 

Totalt

1–10 procent

19 %

11–20 procent

17 %

21–30 procent

12 %

31–40 procent

5 %

41–50 procent

3 %

51–100 procent

3 %

Över 100 procent

2 %

Försäljningen ligger kvar på samma nivå

28 %

Försäljningen sjunker

10 %

Vad kommer du göra för att förbereda din e-handel inför de kommande tre månaderna (november, december och januari)?

 

Totalt

Minska lagerhållningen

5 %

Utöka lagerhållningen

25 %

Förbättra logistik och leveransmöjligheter

10 %

Förbättra returhanteringen

1 %

Utöka marknadsföringen

40 %

Sökordsoptimera min butik

23 %

Erbjuda utökad kundservice

6 %

Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter

21 %

Nya kampanjer och/eller erbjudanden

39 %

Jag kommer inte att förbereda min e-handel

22 %

Annat

2 %

Vilken bransch tror du kommer gå bäst under årets julhandel?

 

Totalt

Hemelektronik & teknik

37 %

Fordon/reservdelar

1 %

Kläder/skor

7 %

Livsmedel

5 %

Böcker/media

3 %

Heminredning

6 %

Skönhet/hälsa

8 %

Sport/fritid

13 %

Byggvaror & trädgård

1 %

Barnartiklar/leksaker

9 %

Tjänster

3 %

Annan

7 %

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med flera miljoner användare och tusentals anslutna företag. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi.

Läs mer på www.payson.se.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Amazon-effekt?: Dubbelt så många företag som i fjol planerar att börja sälja på externa digitala marknadsplatser22.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Antalet svenska företag som överväger att använda sig av externa digitala marknadsplatser har fördubblats på ett år. Sex procent av alla företag säljer i dag via externa tjänster och 15 procent överväger att börja göra det. Men många B2B-företag är fortfarande skeptiska. Det visar årets digitala försäljningsrapport från bank- och finansgruppen Svea.

Black Friday slår nytt rekord men Black Month är framtiden27.11.2021 08:14:19 CET | Pressmeddelande

Black Friday slår nya rekord medan Black Week – och framförallt Black Month – har en ännu starkare tillväxt. Det konstateras när Prisjakt och Svea Ekonomi summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Ekonomi ökade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 4,1 procent, medan Black Week och Black Month hittills haft en tillväxt på 8,1 % respektive 13,2 % procent. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum