Svensk Dagligvaruhandel

Svagare utveckling för dagligvaruhandeln i mars

Dela

Dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,5 procent under mars 2019 i förhållande till samma månad föregående år, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Minskningen beror uteslutande på att påsken infaller under april 2019 och till stor del inföll i mars förra året. Denna kalendereffekt beräknas till -5,3 procent, vilket innebär att försäljningen justerat för detta ökade med 2,8 procent.

Dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,5 procent under mars 2019 i förhållande till samma månad föregående år, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Minskningen beror uteslutande på att påsken infaller under april 2019 och till stor del inföll i mars förra året. Denna kalendereffekt beräknas till -5,3 procent, vilket innebär att försäljningen justerat för detta ökade med 2,8 procent.

- Enligt SCB uppgick inflationen på livsmedel till 3,4 procent i mars vilket innebär att volymerna i stort sett legat stilla, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsförsäljningen ökade med 18,3 procent jämfört med samma månad förra året trots att påsken infaller i april i år vilket pekar på en stark utveckling.

För ytterligare kommentarer;

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Hon blir verksamhetschef på Sweden Food Arena25.2.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

I maj 2018 lanserades Sweden Food Arena – en bred satsning för att driva forskning och innovation inom hela livsmedelskedjan i Sverige. Nu står det klart att Marie Gidlund tillträder som verksamhetsledare för arenan den 1 maj i år, och att arbetet därmed kan påbörjas fullt ut. Marie arbetar i dag som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, och har tidigare erfarenhet från bland annat Business Sweden och livsmedelsindustrin.

Stadig tillväxt i dagligvaruhandeln under 20185.2.2019 06:50:00 CETPressmeddelande

Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 3,0% under 2018, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Försäljning i butik ökade med 2,6% och e-handeln ökade med 26,7%. Tillväxttakten för såväl försäljning i butik som i e-handel avmattades något under året och var klart högre under det första kvartalet än under det fjärde kvartalet. - Under året har hushållens syn på ekonomin försämrats enligt konjunkturinstitutet vilket kan ha påverkat tillväxttakten under slutet av 2018 men sett över hela året ser det stabilt ut, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel. Om hänsyn tas till prisförändringar 2,38% (KPI, SCB) samt befolkningstillväxt 1,10% (SCB) är försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln inte hög utan snarare i underkant. För ytterligare frågor: Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709-154499 Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-803209

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum