Svagt negativ utveckling i Maskinentreprenörernas färska konjunkturrapport

Varje halvår presenterar Maskinentreprenörerna sin konfidensindikator, MEKO, som speglar stämningsläget i branschen. I november 2022 visar MEKO att stämningsläget är svagt negativt, men från en hög nivå. Prognosen för det kommande halvåret visar på en fortsatt försiktighet i branschen.

MEKO består av ett antal ekonomiska indikatorer och mätvärden i representativa medlemsföretag i branschorganisationen Maskinentreprenörerna. Rapporten tas fram i samarbete med affärskonsulterna Navet AB. Nivån på efterfrågan på maskinentreprenörernas tjänster är rekordhög, vilket visar det underliggande behovet av branschens tjänster. Samtidigt sjunker såväl orderstock, arbetsvolym som beläggningsgrad från höga nivåer, vilket tyder på att en utmanande omvärld dämpar aktiviteten i branschen.

MEKO-värdet har stor betydelse när det gäller att förstå byggsektorns utveckling och förutsättningar och är en tidig temperaturmätare på konjunkturen i branschen. I dagsläget domineras branschens utmaningar av stigande priser, både på drivmedel, material och reservdelar. Närmare 8 av 10 företag anger att de ökade priserna på drivmedel är ett av de största hoten på marknaden just nu. Rapporten finns tillgänglig på Maskinentreprenörernas hemsida.

Källa Maskinentreprenörerna, Navet AB