Svalt intresse för längre bindningstider i juni

Under juni valde 57 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en liten ökning sedan maj då motsvarande andel villakunder var 53 procent. 64 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i juni (56 procent i maj). 19 procent av både villa- och bostadsrättskunderna valde att binda sitt bolån, vilket är en minskning sedan i maj. 24 procent av villakunderna respektive 17 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Nedan följer en sammanställning av hur SBAB:s nya kunder valde att göra med sina bolån under juni 2022, jämfört med i maj 2022 och juni för ett respektive två år sedan.

Villalån

Juni 22

Maj 22

Juni 21

Juni 20

Allt bundet

31

41

22

Allt 3 mån

57

53

44

63

Mix

24

18

15

Källa: SBAB:s nya villakunder i juni. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %.

Bostadsrättslån

Juni 22

Maj 22

Juni 21

Juni 20

Allt bundet

27

30

Allt 3 mån

64

56

64

Mix

17

15

17

Källa: SBAB:s nya bostadsrättskunder i juni. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %.

– Det är inte helt lätt att bedöma varför fler väljer rörlig ränta än tidigare, eftersom valen sannolikt till stor del bygger på förväntningar om räntor med olika bindningstider framöver. I juni låg den rörliga räntan betydligt lägre än de längre bundna och om många tror att den kommer att göra det även framöver kan det kanske vara en förklaring. Riksbanken höjde dock den 30 juni reporäntan med 0,5 procentenheter, vilket dragit med sig den rörliga bostadsräntan upp. Möjligen har det inte hunnit slå igenom i statistiken ännu, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

– Genom att ägna lite tid åt att räkna på hur högre ränta påverkar privatekonomin får du ett riktmärke som visar vilken nivå du klarar av. Det ser ju olika ut för alla. När du vet din smärtgräns får du en bättre grund att stå på för att kunna fatta beslut om hur just du ska göra, baserat på dina egna, individuella förutsättningar. Försök att följa utvecklingen noga, håll koll på ränteprognoserna som görs och framför allt räkna, räkna och räkna, säger Claudia Wörmann.

För mer information, vänligen kontakta:

Claudia Wörmann, Boendeekonom, SBAB. Tel: 070-990 68 14. E-post: claudia.wormann@sbab.se

Douglas Norström, Presschef, SBAB. Tel: 073-027 19 65. E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Fortsatta - och i vissa regioner kraftiga - prisfall på bostäder i september2.10.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus fortsatte falla brett och i några regioner kraftigt i september. I Stormalmö och Norra Sverige föll lägenhetspriserna mest (knappt 3 procent). Huspriserna föll som mest i Norra Sverige (drygt 5 procent) och Storgöteborg (knappt 5 procent). Priserna på hus i Stormalmö stod stilla, men föll i säsongsrensade termer. Sedan priserna stod som högst har lägenhetspriserna, beroende på region, fallit sammanlagt med mellan 8 och drygt 10 procent. Sedan tidigare toppnoteringar har huspriserna fallit med sammanlagt drygt 14 procent i Storstockholm och Storgöteborg. I säsongsrensade termer är prisfallet den största månadsnedgången för Sverige som helhet sedan det år prisindexet började beräknas för (2013). Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under september.

Överskottet av nya hyresrätter tilltar i kölvattnet av den dramatiskt minskade efterfrågan på nya bostäder21.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under det första kvartalet i år fanns för första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder ett överskott på hyresrätter för Sverige som helhet. Under kvartal två ökade detta överskott markant till följd av en kraftig nedgång i den köpkraftsberäknade efterfrågan på nyproducerade bostäder. Det senare innebär samtidigt att den tidigare nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor nu har vänt upp. Trots det uppvisar Stockholms län ett fortsatt underskott på nya villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för det andra kvartalet i år.

Rekordstort intresse för rörlig ränta i augusti20.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under augusti valde 80 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en ökning sedan juli då motsvarande andel villakunder var 71 procent. Ökningen blir än mer markant jämfört med juni då 57 procent av villakunderna valde tre månaders bindningstid. 86 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i augusti (79 procent i juli och 64 procent i juni). 6 procent av både villa- och bostadsrättskunderna valde att binda sitt bolån, vilket är en minskning sedan i juli. 14 procent av villakunderna respektive 8 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.