Svanenmärkta fonder inte dyrare

En ny undersökning av fonders årliga avgifter visar att de Svanenmärkta fonderna i genomsnitt har lägre avgift än icke Svanenmärkta fonder.

Svanenmärkta fonder lever upp till 25 kriterier, vars syfte är att styra företag i en mer hållbar riktning. Avgiften som spararen betalar årligen till fondbolagetregleras inte av Svanens kriterier.  Miljömärkning Sverige arbetar på uppdrag av regeringen utan vinstsyfte och branschintresse. De första fonderna Svanenmärktes för tre år sedan och nu finns 50 stycken Svanenmärkta fonder på den nordiska marknaden, som tillsammans förvaltar över 190 miljarder SEK. De 50 fonderna förvaltas enligt flera olika strategier och tillhör olika  kategorier och prisklasser.

– Som statligt bolag lägger vi oss självklart inte i avgiften på fonden. Men det är däremot glädjande att kunna slå hål på myten att det skulle vara dyrare med Svanenmärkta fonder. Vårt mål är att fler människor ska vilja investera sina sparpengar på ett mer hållbart sätt. Det är bråttom om vi ska nå klimat- och miljömål. Att påverka finansmarknaden, som i sin tur påverkar hur miljontals privatpersoner placerar sina pengar, är därför enormt viktigt, säger Per Sandell, chef för finansiella tjänster på Miljömärkning Sverige.

Miljömärkning Sverige har granskat och jämfört fonders årliga avgifter, vilket redovisas i %/år. Den årliga  avgiften för en Svanenmärkt fond är i snitt 1,07 % , jämfört med 1,38 % i snitt för fonder på den svenska marknaden. Majoriteten av de Svanenmärkta fonderna är aktiefonder. För enbart aktiefonder är snittet för de Svanenmärkta 1,24 % och för alla aktiefonder på den svenska marknaden är snittet 1,55%. Källor: Morningstar, AMF:s fondavgiftsrapport 2019  .

Svanenmärkta fonder:

• tar ett helhetsgrepp:  väljer in företag med ett starkt hållbarhetsarbete (minst 50%) och väljer bort de värsta branscherna. Svanen ställer även krav på att fonden förvaltas under en öppen process genom att redovisa samtliga innehav kvartalsvis och att publicera en hållbarhetsrapport för fonden.
  • styr mot hållbart företagande:50 Svanenmärkta fonders totala kapital, 190 miljarder SEK (AUM), förvaltas med syfte att påverka företag i en mer hållbar riktning. Svanenmärkning av en fond är inte någon garanti för fondens avkastning eller för hur riskfylld placeringen är.

Läs mer på svanen.se/spararen

För kommentarer: Per Sandell, chef för finansiella tjänster på Miljömärkning Sverige, +46 708-661 763, per.sandell@svanen.se

Spara in 45 miljoner batterier12.5.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Svanenmärkta engångsbatterier har mer än 50 % högre prestanda jämfört med ett standardbatteri. Om de 90 miljoner engångsbatterier/år som förbrukas i Sverige per år vore Svanenmärkta, så skulle det spara in 45 miljoner batterier/år. Svanens hårda krav ska skilja ut det Svanenmärkta engångsbatteriet från andra icke Svanenmärkta engångsbatterier. Svanenmärkta engångsbatterier ska räcka mer än 50 % längre jämfört med vad den internationella standaren för engångsbatterier kräver. - Vi måste ställa om till en mer hållbar livsstil och spara in på jordens resurser, då vi i Sverige lever som om det fanns fyra jordklot att förbruka. Små handlingar som att välja Svanenmärkta batterier kan göra skillnad. I första hand ska du välja uppladdningsbara batterier. Men för vissa produkter som kräver lite el, som fjärrkontroll till TV till exempel, är engångsbatterier bättre, säger Richard Harbrecht, rådgivare för batterier på Miljömärkning Sverige. Ett vanligt problem som leder till resursslöseri och bat