Svanens nya vd: Visionär med gedigen hållbarhetserfarenhet
– Vi är glada och förväntansfulla över att Anna Linusson börjar som vd på Miljömärkning Sverige. Annas hållbarhetserfarenhet och kompetens inom affärsverksamhet, ledarskap och kommunikation är en värdefull tillgång för att vidareutveckla det framgångsrika arbete, som Ragnar Unge lämnar över, säger Annika Helker Lundström, ordförande för Miljömärkning Sverige AB.
Anna Linusson kommer närmast från tjänsten som vattenvårdsdirektör på Länsstyrelsen och har tidigare varit vd för Svenskt Vatten, vd på Håll Sverige Rent och miljöchef på Stockholms läns landsting för att nämna några meriter.
– Att handla Svanenmärkt är ett sätt för oss alla att bidra till att minska vår miljöpåverkan. Dessutom är våra val som konsumenter viktiga för att påverka företag att förbättra sina produkter ur miljöhänseende. Jag är väldigt glad över det stora förtroende jag får när jag blir vd för denna viktiga och meningsfulla verksamhet! Min ambition är att förvalta och utveckla organisationen på bästa sätt tillsammans med alla engagerade och kompetenta medarbetare, säger Anna Linusson.
Anna Linusson tillträder posten i april 2022. Hon efterträder Ragnar Unge, som har varit vd i 23 år och nu passerat pensionsstrecket. Nordiska ministerrådet initierade Svanen 1989 för att vägleda konsumenter till bra val för miljön.
För kommentarer:
Anna Linusson, 0700-91 22 11, anna@addcomp.se
Annika Helker Lundström, ordförande för Miljömärkning Sveriges styrelse, 0706- 99 41 85.
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Kavat först i världen med miljömärkta gummistövlar26.3.2024 09:59:05 CET | Pressmeddelande
Gummistövlarna Skur WP och Grytgöl WP har nu klarat EU Ecolabels tuffa miljökrav för skor. Redan 2008 blev skotillverkaren Kavat först i Sverige med miljömärkta skor och pionjären Kavat har sedan dess haft fortsatt fokus på skor av hög kvalitet.
Första Svanenmärkta renoveringen i Ronneby sparar klimat, miljö och miljoner7.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ronnebyhus och Peab är först i Sverige med att klara Svanens krav för renovering. När Ronnebys kommunala bostadsbolag lät renovera Flygarbostäderna från 1950-talet istället för att riva, så sparade de in på miljö, klimat och pengar.
Höjda krav för golv bidrar till en mer cirkulär ekonomi1.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanens nya golvkrav är ett steg mot en mer cirkulär ekonomi, vilket krävs för att nå miljö- och klimatmål och hushålla med jordens resurser. Majoriteten av konsumenterna vill inte ha produkter med miljö- och hälsofarliga ämnen när de väljer byggprodukter. Men de tycker det är svårt att välja rätt för miljön och Svanen blir då en hjälp, visar en nordisk konsumentundersökning.
Stearinljus har 60 % lägre klimatpåverkan jämfört med ful-ljus28.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Konsumtionen av ljus fortsätter att öka i EU med ökade klimatutsläpp som konsekvens, visar färska siffror från Eurostat. Kina är bland de länder som exporterar mest ljus. Men det finns bättre val för klimatet. En ny, extern livscykelanalys visar att Svanenmärkta stearinljus leder till 55-60 % minskning av utsläpp av växthusgaser jämfört med paraffinljus.
Utmaning att handla för en mer hållbar garderob23.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday närmar sig och många låter sig ryckas med av köphetsen. Men det finns medvetna konsumenter som vill göra miljömässigt bättre val. Sex av tio svenska konsumenter vill välja miljömässigt mer hållbara kläder och lika många vill välja Svanenmärkta kläder och skor, visar Svanens nordiska konsumentundersökning. Men även om många vill göra miljömässigt bättre val upplevs det som svårt, vilket hindrar den gröna omställningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum