Svanens uppmanar biltvättare: Minska utsläppen med 90 % och skona dina lungor

I en Svanenmärkt biltvätt renas utsläppen från tvätten med mer än 90 %. När du tvättar bilen på gatan så renas inte smutsvattnet. Varje år sker ungefär 20 miljoner fultvättar på gatan.

Till helgen, 25-26 april, är det Stora Biltvättarhelgen. Då kraftsamlar Svenskt Vatten och kommuner från hela landet för att få bilägare att sluta tvätta bilen på gatan. Miljömärkning Sverige stöttar Stora Biltvättarhelgen sedan flera år, då kampanjen är ett effektivt sätt att sprida kunskap om biltvättandets miljöpåverkan:

- Många som tvättar bilen hemma tänker inte på att de orsakar att tungmetaller, olja och asfaltsrester hamnar i naturen. Dessa skadliga ämnen finns i smutsen på bilen och rinner orenat ut via brunnar. Eller så andas du in dem när du tvättar bilen. Följ våra biltvättsråd så är du med gör en insats för miljön och hälsan. Och passa på att tvätta bilen i en biltvätt under Stora Biltvättarhelgen, säger Nicholas Nehaul, rådgivare på Miljömärkning Sverige.

Svanens fyra biltvättsråd:

• Tvätta bilen i en biltvätt, helst en Svanenmärkt biltvätt.
  • Tvätta bilen ofta. Vi rekommenderar en gång i månaden på sommaren och två gånger i månaden på vintern. Vägsalt och olja blir svårare att få bort ju längre det får sitta kvar.
  • Om du vill tvätta bilen själv, välj miljömärkta produkter och åk till en gör det själv-hall. Kolla att den har reningsverk. Putsa bilen inuti med fuktad mikrofibertrasa så slipper du kemikalier och parfymdoft.
  • Skippa barnen som medhjälpare. Barn är extra känsliga eftersom deras kroppar lättare tar upp kemikalier och tungmetaller.

För kommentarer: Nicholas Nehaul, rådgivare 08- 555 524 77, Miljömärkning Sverige nicholas.nehaul@svanen.se

Läs mer om Svanens krav och hitta din närmaste biltvätt

biltvätt pressbild