Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Vid stämman valdes två nya ledamöter in förbundsstyrelsen - Susanne Persson, JM AB, samt Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB. Anders Göransson, som tidigare varit adjungerad till styrelsen, valdes in som ledamot till 2019.

Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB, Thomas Håkanson, Ekens Golv AB, Anette Frumerie, Besqab AB, samt Carin Stoeckmann Byggmästar’n i Skåne AB, omvaldes till förbundsstämman 2020.

Sveriges Byggindustriers förbundsstyrelse för perioden 2018/2019 består av följande 13 ledamöter:

• Svante Hagman,NCC AB (förbundsordförande)
  • Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (vice förbundsordförande)
  • Mikael Bennarp, ENIVA AB
  • Anette Frumerie, Besqab (omval)
  • Anders Göransson, Castanum Förvaltning AB
  • Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB (omval)
  • Thomas Håkanson, Ekens Golv AB (omval)
  • Thomas Jansson, NA Bygg AB
  • Roger Linnér, Peab AB
  • Urban Nilsson, AB Berggren & Bergman
  • Susanne Persson, JM AB (nyval)
  • Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB (nyval)
  • Jonas Steen, F O Peterson & Söner Byggnads AB

I samband med årets stämma lämnade Sören Bergström, JM AB, förbundsstyrelsen.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.