Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Vid stämman valdes två nya ledamöter in förbundsstyrelsen - Susanne Persson, JM AB, samt Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB. Anders Göransson, som tidigare varit adjungerad till styrelsen, valdes in som ledamot till 2019.

Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB, Thomas Håkanson, Ekens Golv AB, Anette Frumerie, Besqab AB, samt Carin Stoeckmann Byggmästar’n i Skåne AB, omvaldes till förbundsstämman 2020.

Sveriges Byggindustriers förbundsstyrelse för perioden 2018/2019 består av följande 13 ledamöter:

• Svante Hagman,NCC AB (förbundsordförande)
  • Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (vice förbundsordförande)
  • Mikael Bennarp, ENIVA AB
  • Anette Frumerie, Besqab (omval)
  • Anders Göransson, Castanum Förvaltning AB
  • Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB (omval)
  • Thomas Håkanson, Ekens Golv AB (omval)
  • Thomas Jansson, NA Bygg AB
  • Roger Linnér, Peab AB
  • Urban Nilsson, AB Berggren & Bergman
  • Susanne Persson, JM AB (nyval)
  • Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB (nyval)
  • Jonas Steen, F O Peterson & Söner Byggnads AB

I samband med årets stämma lämnade Sören Bergström, JM AB, förbundsstyrelsen.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.