Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Vid stämman valdes två nya ledamöter in förbundsstyrelsen - Susanne Persson, JM AB, samt Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB. Anders Göransson, som tidigare varit adjungerad till styrelsen, valdes in som ledamot till 2019.

Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB, Thomas Håkanson, Ekens Golv AB, Anette Frumerie, Besqab AB, samt Carin Stoeckmann Byggmästar’n i Skåne AB, omvaldes till förbundsstämman 2020.

Sveriges Byggindustriers förbundsstyrelse för perioden 2018/2019 består av följande 13 ledamöter:

• Svante Hagman,NCC AB (förbundsordförande)
  • Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (vice förbundsordförande)
  • Mikael Bennarp, ENIVA AB
  • Anette Frumerie, Besqab (omval)
  • Anders Göransson, Castanum Förvaltning AB
  • Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB (omval)
  • Thomas Håkanson, Ekens Golv AB (omval)
  • Thomas Jansson, NA Bygg AB
  • Roger Linnér, Peab AB
  • Urban Nilsson, AB Berggren & Bergman
  • Susanne Persson, JM AB (nyval)
  • Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB (nyval)
  • Jonas Steen, F O Peterson & Söner Byggnads AB

I samband med årets stämma lämnade Sören Bergström, JM AB, förbundsstyrelsen.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.