Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Vid stämman valdes två nya ledamöter in förbundsstyrelsen - Susanne Persson, JM AB, samt Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB. Anders Göransson, som tidigare varit adjungerad till styrelsen, valdes in som ledamot till 2019.

Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB, Thomas Håkanson, Ekens Golv AB, Anette Frumerie, Besqab AB, samt Carin Stoeckmann Byggmästar’n i Skåne AB, omvaldes till förbundsstämman 2020.

Sveriges Byggindustriers förbundsstyrelse för perioden 2018/2019 består av följande 13 ledamöter:

• Svante Hagman,NCC AB (förbundsordförande)
  • Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (vice förbundsordförande)
  • Mikael Bennarp, ENIVA AB
  • Anette Frumerie, Besqab (omval)
  • Anders Göransson, Castanum Förvaltning AB
  • Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB (omval)
  • Thomas Håkanson, Ekens Golv AB (omval)
  • Thomas Jansson, NA Bygg AB
  • Roger Linnér, Peab AB
  • Urban Nilsson, AB Berggren & Bergman
  • Susanne Persson, JM AB (nyval)
  • Jörn Ryberg, Marcon Teknik AB (nyval)
  • Jonas Steen, F O Peterson & Söner Byggnads AB

I samband med årets stämma lämnade Sören Bergström, JM AB, förbundsstyrelsen.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.