Trafikverket

Svåra markförhållanden försenar ombyggnaden av Ekebykorset

Dela
Ombyggnaden av korsningen Ekebykorset på E18 i Karlskoga beräknas bli försenad med cirka 1,5 år. Anledningen är att markförhållandena på platsen är mer komplicerade än vad de tidiga geotekniska undersökningarna visade.

En kombination av berg, vatten och lera gör att Trafikverket behöver söka tillstånd för vattenverksamhet hos mark- och miljödomstolen. Bygget kan återupptas och slutföras först när denna process är klar och förväntas därför stå klar tidigast våren 2023. 

- Det här projektet är efterlängtat av många och vi arbetar för att det ska bli färdigt så snart som möjligt. Samtidigt måste vi vara helt säkra, både för att konstruktionen ska bli garanterat stabil och för att omgivningen ska påverkas så lite som möjligt. Vi har till exempel både grundvatten och arbetsmiljö att ta hänsyn till. Den här tillståndsprocessen gör att tidplanen förskjuts, men är också nödvändig för ett bra slutresultat, säger Nicklas Broberg, projektledare på Trafikverket, och understryker att i det läge som nu uppkommit får vi inte fortsätta utan ett tillstånd för de åtgärder som måste göras. 

Ombyggnaden av Ekebykorset innebär att Trafikverket bygger en cirkulationsplats och en planskild gång- och cykeltunnel. Åtgärderna är en viktig satsning för att öka framkomligheten och förbättra trafiksäkerheten för alla trafikanter.


Bakgrund
Under arbetet på den norra sidan av E18 stötte projektet på stora stenar i marken, som inte hade upptäckts vid de geotekniska förundersökningarna. Stenarna gör att det är svårt att få ner sponten tillräckligt – de stora stålpelarna som hamras ner i marken för att täta och stabilisera. 

Med den valda metoden för att sponta, visade det sig svårt att få till en hållbar konstruktion som håller vatten ute.

Efter omfattande utredningar har projektet identifierat ett antal åtgärder för att hålla rätt vattennivåer och få en säker arbetsmiljö.För att genomföra de åtgärderna är det nödvändigt att söka tillstånd för vattenverksamhet. I det läge som uppkommit får inte arbetet fortsätta utan detta tillstånd.

Trafikverket söker nu alltså tillstånd för vattenverksamhet hos Mark- och miljödomstolen. Domstolen prövar om projektets skyddsåtgärder är tillräckliga för att minimera påverkan på både allmänna och enskilda intressen vad gäller grundvattnet. Tiden på 1,5 år tar höjd för domstolens normala handläggningstid för denna typ av ärenden.

Kontakter

Nicklas Broberg, projektledare
010-124 44 74
nicklas.broberg@trafikverket.se


Emanuel Alvarez, presskommunikatör
emanuel.alvarez@trafikverket.se


Trafikverkets pressjour, öppen vardagar 08:00-16:30, 0771-31 15 00

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye