Svårt att hitta lärare till arbetsmarknadsutbildningar i Helsingborg

Många vill vidareutbilda sig i spåren av coronapandemin – men det råder just nu stor brist på lärare runt om i landet.

I svallvågorna av coronapandemin står många på den svenska arbetsmarknaden utan jobb. Ett sätt att komma vidare är vuxenutbildning. Det är en anledning till att utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia startar arbetsmarknadsutbildningar inom restaurang, bygg och fordon, på över 30 orter i Sverige. Utbildningsinnehållet är anpassat efter näringslivets behov. Det finns ett stort behov av kompetens inom områdena, inom restaurang och storhushåll ser man att bristen på utbildad personal kommer att finnas kvar när vi har kommit ur coronapandemin och branschen öppnar upp igen. Arbetsmarknadsutbildningar är därför en säker väg till jobb.

Utbildningarna är mycket populära men trots det är det en stor utmaning att hitta lärare. Bara i Helsingborg skulle man behöva rekrytera flera lärare till restaurangutbildningen och det ser likadant ut runtom i landet.

- Restaurang är en viktig framtidsbransch som efter pandemin kommer att ha ett stort behov av utbildade kockar. Det är ett högt söktryck på utbildningarna så det är ett stort problem att vi inte har lärare. Det är ett otroligt givande och roligt jobb att utbilda andra, och det hoppas vi att fler inser, säger Catrin Rothman, verksamhetschef för vuxenutbildning på Lernia.

För att bli yrkeslärare Kock Restaurang krävs minst tre års yrkeserfarenhet som kock samt yrkeslärarexamen alternativt flera års erfarenhet av att utbilda inom branschen.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Komvuxutbildningar i Stockholm ska bidra till att fler kommer in på arbetsmarknaden under och efter coronapandemin30.12.2020 13:22:03 CETPressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och utbildning för vuxna pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till eller komma in på arbetsmarknaden. Lernia satsar på vuxenutbildning i Stockholm inom ett flertal områden. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Lyckseles arbetssökande till jobb21.12.2020 13:58:06 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lycksele med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vimmerbys arbetssökande till jobb21.12.2020 13:54:38 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vimmerbys med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.