Svårt att hitta lärare till arbetsmarknadsutbildningar i Oskarshamn

Många vill vidareutbilda sig i spåren av coronapandemin – men det råder just nu stor brist på lärare runt om i landet.

I svallvågorna av coronapandemin står många på den svenska arbetsmarknaden utan jobb. Ett sätt att komma vidare är vuxenutbildning. Det är en anledning till att utbildnings- och bemanningsaktören Lernia startar arbetsmarknadsutbildningar inom bygg och fordon på 28 orter i Sverige. Utbildningsinnehållet är anpassat efter näringslivets behov. Det finns ett stort behov av kompetens inom områdena, bland annat på grund av stora infrastrukturprojekt i landet, och utbildningarna är en säker väg till jobb.

Utbildningarna är mycket populära men trots det är det en stor utmaning att hitta lärare. Bara i Oskarshamn skulle man behöva rekrytera flera lärare och det ser likadant ut runtom i landet.

- Fordonsteknik och Bygg och anläggning är två viktiga framtidsbranscher som ständigt förändras i takt med ny teknik och en högre efterfrågan på hållbarhet. Näringslivet skriker efter utbildad personal och de är ett högt söktryck på utbildningarna så det är ett stort problem att vi inte har lärare. Det är ett otroligt givande och roligt jobb att utbilda andra, och det hoppas vi att fler inser, säger Catrin Rothman, verksamhetschef för vuxenutbildning på Lernia.

För att bli yrkeslärare Fordon krävs minst två års erfarenhet av att utbilda inom fordonsmekanik samt minst två års erfarenhet som mekaniker. I Oskarshamn finns ett särskilt behov av yrkeslärare som har inriktning lastbilar och bussar.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Ny satsning ska hjälpa Ljungbys arbetssökande till jobb25.1.2021 07:35:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Ljungby ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Komvuxutbildningar i Stockholm ska bidra till att fler kommer in på arbetsmarknaden under och efter coronapandemin30.12.2020 13:22:03 CETPressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och utbildning för vuxna pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till eller komma in på arbetsmarknaden. Lernia satsar på vuxenutbildning i Stockholm inom ett flertal områden. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Lyckseles arbetssökande till jobb21.12.2020 13:58:06 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lycksele med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vimmerbys arbetssökande till jobb21.12.2020 13:54:38 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vimmerbys med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.