Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar

- När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén. - Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, säger Bo Ericsson.

- Vi efterlyser därför tydliga riktlinjer på den här punkten för att möjliggöra ett enklare besiktningsförfarande. Vi kämpar på med dessa frågor för det är i princip tvärstopp att få igenom bilen i besiktningen idag.

För en effektivare dialog med branschen i fordonsbesiktningsfrågor har Transportstyrelsen skapat en samverkansplattform, där en öppen dialog med branschen och övriga fordonsintressenter sker.Transportstyrelsen skapade Besiktningskommittén och där representerar Bo Ericsson på SFVF fordonsbranschen i olika frågor.

Besiktningskommitténs arbete centreras runt de tre EU-direktiven som styrde regelutveckling i det så kallade besiktningspaketet, som offentliggjordes våren 2017. De tre EU-direktiven är 2014/45/EU rörande periodisk kontroll av fordon, 2014/46/EU rörande registrering av fordon och 2014/47/EU rörande vägkantskontroll av fordon. Dessa direktiv har på olika sätt omhändertagits i svensk lagstiftning och då framförallt i Transportstyrelsens föreskrifter.

Tanken är att en besiktningskommitté, bestående av ett flertal olika aktörer, ska vara med och ge insikt i vilka regler som kan behöva ses över. SFVF är sammankallande i flera arbetsgrupper, en av dem handlar om etanolkonvertering. För närvarande arbetar vi med att läsa föreskrifterna 2013-63 för bilar äldre än 2010 och föreskrift 2016-22 för nyare bilar och undersöker om dessa är anpassningsbara. Vi har också kontaktat andra länder för att eventuellt lära oss hur de arbetar med avgasrening inom EU.

Frågor behandlas och bereds i dessa arbetsgrupper och lyfts sedan till Besiktningskommittén för beslut om frågan ska lyftas vidare för översyn hos Transportstyrelsen. Besiktningskommittén kan också återremittera frågan för utveckling i den berörda arbetsgruppen. Alternativt kan besiktningskommittén välja att avslå frågan. För oss i fordonsbranschen är det riktigt bra att få vara med och påverka, säger Bo Ericsson.

- Vi arbetar nu med typgodkännande av konverterings-kit för konvertering från bensin till etanol. Vårt förslag är att konverterings-kit som är godkända i andra EU-länder även ska bli det automatiskt i Sverige.

- Idag måste alla bilar som etanolkonverteras avgastestas. Det är en stor kostnad för verkstaden och därmed bilägaren, det vore bra att få en smidigare och billigare lösning anser vi, säger Bo Ericsson.

- Det finns idag ungefär 2,7 miljoner bensinbilar som vi kan konvertera till etanol. En etanolkonvertering har en väldigt positiv miljöpåverkan, den minskar klimatpåverkan med upp till 80 procent per fordon om man räknar med svenskproducerad etanol. En relativ enkel åtgärd som ger stor klimateffekt till låg kostnad med andra ord, avslutar Bo Ericsson.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) skriver till Regeringen20.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Med anledning av medlemsstaternas “Expertgrupp för Motorfordon” som planeras till i början på december 2020 vänder vi oss till Regeringen med ett brådskande ärende på uppdrag av AIRC, CECRA och FIGIEFA med flera*, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Vi känner en oro inför EU kommissionens förslag. Ärendet berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI) som är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.

Bo Ericsson tycker till: Är politiker för fega för att ställa krav på andra än bilisterna?8.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Det behövs drastiska åtgärder om Sverige ska klara miljömålet att sänka utsläppen från bilar, lastbilar och bussar med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det konstaterar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i SvD. Bilar behövs för att vi inte ska smitta varandra, få vardagspusslet att gå ihop, handla mat och ta oss till jobbet - och alla bor inte vid en tunnelbana. Vi behöver lastbilar och långtradare för att transportera gods över hela Sveriges yta, annars stannar Sverige.