Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar

- När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén. - Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, säger Bo Ericsson.

- Vi efterlyser därför tydliga riktlinjer på den här punkten för att möjliggöra ett enklare besiktningsförfarande. Vi kämpar på med dessa frågor för det är i princip tvärstopp att få igenom bilen i besiktningen idag.

För en effektivare dialog med branschen i fordonsbesiktningsfrågor har Transportstyrelsen skapat en samverkansplattform, där en öppen dialog med branschen och övriga fordonsintressenter sker.Transportstyrelsen skapade Besiktningskommittén och där representerar Bo Ericsson på SFVF fordonsbranschen i olika frågor.

Besiktningskommitténs arbete centreras runt de tre EU-direktiven som styrde regelutveckling i det så kallade besiktningspaketet, som offentliggjordes våren 2017. De tre EU-direktiven är 2014/45/EU rörande periodisk kontroll av fordon, 2014/46/EU rörande registrering av fordon och 2014/47/EU rörande vägkantskontroll av fordon. Dessa direktiv har på olika sätt omhändertagits i svensk lagstiftning och då framförallt i Transportstyrelsens föreskrifter.

Tanken är att en besiktningskommitté, bestående av ett flertal olika aktörer, ska vara med och ge insikt i vilka regler som kan behöva ses över. SFVF är sammankallande i flera arbetsgrupper, en av dem handlar om etanolkonvertering. För närvarande arbetar vi med att läsa föreskrifterna 2013-63 för bilar äldre än 2010 och föreskrift 2016-22 för nyare bilar och undersöker om dessa är anpassningsbara. Vi har också kontaktat andra länder för att eventuellt lära oss hur de arbetar med avgasrening inom EU.

Frågor behandlas och bereds i dessa arbetsgrupper och lyfts sedan till Besiktningskommittén för beslut om frågan ska lyftas vidare för översyn hos Transportstyrelsen. Besiktningskommittén kan också återremittera frågan för utveckling i den berörda arbetsgruppen. Alternativt kan besiktningskommittén välja att avslå frågan. För oss i fordonsbranschen är det riktigt bra att få vara med och påverka, säger Bo Ericsson.

- Vi arbetar nu med typgodkännande av konverterings-kit för konvertering från bensin till etanol. Vårt förslag är att konverterings-kit som är godkända i andra EU-länder även ska bli det automatiskt i Sverige.

- Idag måste alla bilar som etanolkonverteras avgastestas. Det är en stor kostnad för verkstaden och därmed bilägaren, det vore bra att få en smidigare och billigare lösning anser vi, säger Bo Ericsson.

- Det finns idag ungefär 2,7 miljoner bensinbilar som vi kan konvertera till etanol. En etanolkonvertering har en väldigt positiv miljöpåverkan, den minskar klimatpåverkan med upp till 80 procent per fordon om man räknar med svenskproducerad etanol. En relativ enkel åtgärd som ger stor klimateffekt till låg kostnad med andra ord, avslutar Bo Ericsson.

Kompetenslyftet med landets främsta experter på att driva en säker fordonsverkstad15.9.2020 10:11:28 CESTNyheter

Ingen ska behöva skadas eller omkomma på sin arbetsplats i onödan, därför startar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kompetenslyftet en informationsresa avseende metan, vätgas, elfordon risker och standard, risk för rån och juridiskt ansvar. Risker med fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk och nu kommer nya typer av fordon på bred front som kräver ny kunskap, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) om Digital-servicebook.com8.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Nordens största branschförening, har som mål att förenkla och skapa trygghet för samtliga fordonsägare (av bilar, husbilar, husvagnar, lastbilar, motorcyklar m.fl.). Förutom fordonsägare ges även verkstäder och fordonshandlare en möjlighet att få tillgång till ett fordons servicehistorik genom användningen av en säker digital servicebok.