Svart dag för miljön

I dag klubbade Stockholms kommunfullmäktige igenom Sveriges första miljözon för personbilar. En miljözon som enligt Stockholms stad egen utredning saknar betydelse och i värsta fall bidrar till att utsläppen av koldioxid istället ökar när allt fler satsar på bensin- istället för dieselbilar.

Tack vare reduktionsplikten kommer dieselbilar att drivas med förnybart bränsle i mycket högre grad än bensinbilar. Det gör att miljöpåverkan skulle minska betydligt mer om andelen dieselbilar ökade.

– Antalet elbilar och laddhybrider ökar men utan dieselbilar har vi inte en chans att ens komma i närheten av klimatmålet. Men på grund av hotet om miljözoner, har dieselbilen fått oförtjänt dåligt rykte vilket har gjort att försäljningen har gått ner. I stället har försäljningen av bensinbilar ökat, vilket är ett betydligt sämre alternativ för miljön, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige.

I Stockholm finns redan en miljözon för tung trafik. Stockholms stads egen rapport visade att utsläppen av kväveoxider skulle halveras och alltså hamna långt under gällande gränsvärde om den tunga trafiken följde reglerna. Rapporten visade också att luftkvaliteten i Stockholm blir allt bättre och ligger under EUs gränsvärden. Därför skulle, enligt samma rapport, miljözoner för personbilar sakna betydelse. Men politikerna i Stadshuset valde att strunta i rapporten.

– Trafikborgarrådet Daniel Helldén valde att låta Stockholms bilister stå för notan, i form av nyköp av bilar, för att få igenom en symbolisk miljözon som bara är ett slag i tomma luften, säger Heléne Lilja.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Information om mikroplaster från bildäck når inte fram till konsumenterna13.5.2020 05:50:00 CESTPressmeddelande

Fordonsdäck är den största källan till utsläpp av mikroplaster, visar rapporter från bland annat Svenska Miljöinstitutet, IVL. Nyligen har regeringen gett Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i uppdrag att analysera konsekvenserna av utsläppen. Men trots den ökade kunskapen inom området på senare år når informationen om mikroplaster inte fram till dem som har behov av den, bilägare och konsumenter.

Problemtyngd bransch slipper undan fortsatta kontroller8.5.2020 05:50:00 CESTPressmeddelande

Landets bilskadeverkstäder, som lagar krockskadade bilar, har efter kvalitetsproblem och påföljande hård kritik från försäkringsbolagen i början på 2010-talet kontrollerats årligen av försäkringsbranschen i samarbete med Trafikförsäkringsföreningen, TFF. Men 2018 var det sista år som kontrollerna genomfördes, svarar nu företrädare för TFF i ett mejl till M Sverige. I år saknas resultat eftersom testerna inte utfördes under 2019.