Svårt för nyutexaminerade att få jobb

En akademisk utbildning är en bra grund. Men även nyutexaminerade akademiker märker av svårigheterna på arbetsmarknaden till följd av Covid-19. – Många av våra medlemmar har sökt över 100 jobb – utan resultat. Och det är yrken som brukar vara eftertraktade, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia.
Akavias samhällspolitiska chef Patrik Nilsson: "Det är tufft nu på arbetsmarknaden, även för akademiker."

Akademiker som nyligen blev klara med sina utbildningar kan i och med Covid-19 ha det svårt att komma in på arbetsmarknaden. Akavia genomför kontinuerligt medlemsundersökningar och dessa visar att våra yrkesgrupper normalt sett har lätt för att komma in på arbetsmarknaden och få jobb som matchar deras högskoleutbildning.

– För de som står utan jobb nu måste det kännas väldigt jobbigt. I det läget som vi befinner oss i med Covid-19 är det bra om man ser över sin möjlighet att plugga ytterligare ett år, att bygga på sin utbildning, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Han menar att för många kan det ändå finnas vägar in på arbetsmarknaden – även om första jobbet inte blir drömjobbet.

– Det kanske är så att man får ta ett hundår nu, det vill säga gå ner i krav vad gäller typ av arbete och ta ett jobb som är lägre i kvalifikation och lön, för att se till att skaffa sig erfarenhet. Och att den erfarenheten förstås gärna kan ses som ytterligare ett tillskott utöver utbildningen.

Abelone Tischbein-Madsen lyfter också problemet kring att arbetsgivare ofta kräver lång yrkeserfarenhet vid anställning.

– Jag skulle önska att arbetsgivare ser över sina krav och även anpassar dessa till hur arbetsmarknaden ser ut just nu och skapa möjligheter för nyutexaminerade akademiker. För de som nu söker jobb och inte hittat något vill jag ge tipsen: gå kurser och håll dig uppdaterad om din bransch. Och nätverka gärna digitalt.

Tips för att komma in på arbetsmarknaden:

• Håll dig uppdaterad om arbetsmarknaden och branschen som du är intresserad av.
  • Studera ytterligare ett år om möjligt.
  • Gå kurser i annat som kan vara lärorikt och där du får nyttig kunskap.
  • Nätverka digitalt – upparbeta ett nätverk som kan ge uppmuntran och som kan leda till viktiga kontakter.
  • Kontakta intressanta arbetsgivare på eget initiativ. Hör efter vad de söker framöver.
  • Var aktiv på LinkedIn och andra sidor för att synas.
  • Var ledig! Att söka jobb kan ta samtliga dagar i veckan i anspråk, det är viktigt att också vara ledig för att hitta energin.