"Svårt slag mot kompetensförsörjningen"

Moderaterna föreslår idag att arbetstillstånd bara ska ges till anställningar med en lön över 31 700 kronor i månaden. Det är ett mycket dåligt förslag som kommer att försvåra rekryteringen i många servicebranscher, enligt Almega.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega

– Moderaternas förslag är ett grundskott mot hela idén om att den svenska arbetsmarknaden ska vara öppen för alla som kan få ett arbete här, säger Almegas chefekonom Patrick Joyce.

Enligt Patrick Joyce innebär ett så högt lönekrav att flera branscher inte kommer att kunna rekrytera personer från länder utanför EU. Dessutom får bristyrken, som kockar och kvalificerade yrkesarbetare inom teknikkonsulttjänster, svårt att klara ett så högt satt lönekrav.

– Den höga arbetslösheten bland flyktinginvandrare beror inte på arbetskraftsinvandringen utan på dålig integrationspolitik och bidragssystem som hindrar nyanlända kvinnor från att ta enklare arbeten, säger Patrick Joyce.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega