Svarta listan visar på att branschen har en del att ”städa upp”

Med anledning av TV4:s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista - här följer lite fakta om hur alla 184 företag på listan fördelar sig. - Det är lätt att tro att verkstäder står för merparten av alla företag på Råd och Röns svarta lista, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). När man granskar den svarta listan och kontrollerar vilka företag som finns med framträder en annan bild.

Med anledning av TV4:s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista.

Av de som finns med på listan är 78% fordonshandlare, 4% däckföretag, bilvårdare och dylikt, 18% är verkstäder.

- Självklart är det inte bra att det förekommer 33 verkstäder på listan, säger Bo Ericsson. Nu arbetar vi intensivt för att säkerställa att våra medlemmar följer nämndens beslut.

Om verkstaden inte följer nämnden beslut vid en tvist kommer konsumenten bli ersatt - det är säkert till 100% - och garanten för det är SFVF. Om verkstaden inte följer nämndens beslut, utesluts dessutom verkstan från branschorganisationen, säger Ulf Stefansson som är jurist hos SFVF.

- För att säkerställa att våra medlemmar får den bästa hjälpen vid en tvist har SFVF 11 ledamöter i ARN. SFVF har medverkat i Tingsrätter i Sverige sedan 1991, sitter i ARN sedan 17 år tillbaka och i Försäkringsnämnden, som är en överprövningsnämnd för fyra försäkringbolag, även här sedan 17 år tillbaka. Allt för branschens bästa! Det är därför SFVF lägger ned 1 000-tals timmar på att säkerställa att det görs korrekta bedömningar tekniskt och juridiskt. I SFVF får endast seriösa företag vara medlemmar, avslutar Bo Ericsson.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETNyheter

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-1915.10.2020 11:37:22 CESTNyheter

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).