SvD förstärker redaktionen för undersökande journalistik
Svenska Dagbladet har nyligen lanserat ett omfattande förändrings- och utvecklingsarbete i syfte att stärka såväl journalistiken som SvD:s position på mediemarknaden. Det innebär bland annat att tidningen nu gör den största redaktionella satsningen på tio år genom tio nya tjänster. En av dem är som redaktör för undersökande journalistik.
Svenska Dagbladet har en lång tradition av granskande journalistik. Med Hannes Delling som redaktör förstärks det arbetet ytterligare. Han kommer att leda SvD:s avdelningsöverskridande team för gräv och granskningar med uppdraget är att utveckla och införa nya arbetssätt och ta fram starka avslöjanden.
– Det ska bli väldigt roligt, jag tar mig an det här med stor entusiasm. Svenska Dagbladet har genom åren publicerat många prisvinnande avslöjanden. Nu ska vi ta nästa steg och utveckla våra granskningar ytterligare, inte minst visuellt, säger Hannes Delling.
Satsningen på undersökande journalistik görs bland annat utifrån läsarundersökningar som genomförts under våren och den analys som gjorts kring vilket innehåll som driver viljan att betala för kvalitetsjournalistik.
– Hannes Dellings bakgrund som politikreporter samspelar mycket väl med den ökande efterfrågan på fördjupande och granskande samhällsbevakning som SvD:s läsare ger uttryck för, säger Anna Careborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, tf publisher, Svenska Dagbladet. E-post:anna.careborg@svd.se.
Hannes Delling, tillträdande redaktör, undersökande journalistik. Tel: 072 741 20 70. E-post: hannes.delling@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum