SvD fortsätter satsa – rekryterar till print och nyhetssajt

Ökade prenumerationsintäkter möjliggör nu en offensiv satsning på såväl papperstidningen, som den digitala editionen eSvD och SvD.se. Svenska Dagbladet rekryterar, som en del i det, tre fasta medarbetare för att skapa förutsättningarna för en fortsatt utveckling av tidningen och sajten.

– Många har förutspått papperstidningens död, men vi ser att våra läsare älskar den tryckta tidningen och förra året ökade intäkter från print för fjärde året i rad, detta på en vikande marknad. Det gör att Svenska Dagbladet nu satsar på och utvecklar den här kanalen för våra läsare, säger Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef.

Även antalet läsare ökar. Enligt Orvesto hade Svenska Dagbladet 748 000 dagliga läsare förra året, en ökning med 12 procent jämfört med 2019.

SvD söker därför två redigerare, som också kommer att ha rollen som kvällsredaktör, för fast anställning. Det är en förstärkning som syftar till att ytterligare förbättra paketeringen av journalistiken i papperstidningen, men även att fortsätta satsningen på den digitala tidningen eSvD. Under 2020 lanserade SvD en ny app för eSvD, som fått toppbetyg i App store och Google play.

Samtidigt som print- och digitaltidningsredaktionen rekryterar, stärks SvD:s onlinedesk med en webbredaktör, också det en fast tjänst.

– I mars lanserade vi en helt ny förstasida, där insikter från läsarna och det aktiva redaktörsskapet varit helt centralt. Vi vet att läsarna har mer komplexa behov än en sajt med ett vattenfall av nyheter, där det senaste petar ner det näst senaste och det är den nyhetsupplevelsen vi nu ska fortsätta utveckla, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef.

Svenska Dagbladet är inne i en omfattande förändringsresa, som bland annat uppmärksammades när tidningen i mars i år utsågs till Årets dagstidning. Utöver flera strategiska rekryteringar för att stärka journalistiken har tidningen arbetat med nya format för att möta läsarnas behov och förbättrat användarupplevelsen med ny förstasida, app och eSvD.

Särskilda satsningar har också gjorts på bland annat visuellt berättande och poddar – bland annat en ny daglig nyhetspodd, Dagens story – för att få nya läsare att upptäcka Svenska Dagbladets journalistik.

Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef, Svenska Dagbladet. Telefon: 076-798 72 45. E-post: malin.s.anell@svd.se.
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten@svd.se.

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.