SvD går stärkt ur coronaåret 2020

Svenska Dagbladet levererar under ett krävande coronaår ett starkt rörelseresultat för 2020, 59,2 miljoner kronor. Trots ett kraftigt intäktstapp på annonssidan på grund av pandemin ökar resultatet med med 34 procent, visar tidningens årsbokslut som nu är klart.

Ett intensivt nyhetsläge och målmedvetna satsningar på Svenska Dagbladet har lett till en kraftig ökning av prenumerationsintäkterna, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media. Foto: Schibsted

Resultatet härleds till både högre prenumerationsintäkter, men också lägre kostnader. Det statliga coronastödet bidrog också till att minska effekten av annonstappet som följde på pandemin och restriktionerna, för som för övriga branschen påverkades även SvD:s annonsaffär negativt av coronapandemin, i synnerhet under andra kvartalet. I dag ser SvD dock en återhämtning mot mer normala nivåer.

– Det intensiva nyhetsläget bidrog förstås till det stora intresset för Svenska Dagbladets journalistik och tillsammans med de målmedvetna satsningar som gjordes på tidningen under året har det lett till den här kraftiga ökningen av prenumerationsintäkterna. Utmärkelsen Årets dagstidning 2021 visar också Svenska Dagbladets starka position på den svenska marknaden, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge.

Den digitala prenumerationsaffären växte 36 procent under året och allt fler väljer idag att betala för en digital prenumeration på Svenska Dagbladet. Också papperstidningen fortsätter att vara viktig för prenumeranterna, i en tid när många suttit isolerade i sina hem. Prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg till och med lite över föregående år, detta på en i övrigt vikande marknad.

– Det sätt som medarbetarna på Svenska Dagbladet tagit sig igenom den här tiden gör mig både glad och stolt. Tack vare ett starkt engagemang och fantastiska insatser kan vi nu fortsätta satsningarna och investeringarna, säger Siv Juvik Tveitnes.

Var (%)

Var (MSEK)

Rörelseintäkter

+1,0%

+8,7

Rörelseresultat*

59,2

44,2

+33,9%

+15,0

Årets resultat

59,9

45,1

+33,0%

+14,9

* Skillnaden i Rörelseresultat jämfört med Årets resultat för Svenska Dagbladet utgörs av finansiella poster och skatt.

Viktiga faktorer som påverkat Svenska Dagbladets resultat 2020

• Svenska Dagbladet levererade ett starkt rörelseresultat på 59,2 miljoner kronor under 2020. Resultat ökade med 34 procent, vilket härleds till både högre intäkter men också lägre kostnader.
  • SvD tog emot coronastöd på sammanlagt 24 miljoner kronor, vilket dock inte kompenserar för det stora annonstappet under året.
  • SvD har i likhet med hela branschen påverkats starkt av covid-19. Det intensiva nyhetsläget bidrog till ett stort intresse för SvD:s journalistik och en kraftig ökning av prenumerationsintäkterna. Den digitala prenumerationsaffären växte 36 procent under året.
  • Papperstidningen fortsätter vara viktig för prenumeranterna, vilket speglas i att prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg strax över föregående år.
  • Annonsaffären påverkades negativt på grund av pandemin, i synnerhet under andra kvartalet. Tappet var störst inom printannonseringen som föll kraftigt i branscher som resor, bostad och hus & hem – områden som påverkats mycket negativt av covid-19.
  • SvD:s kostnadsreduktion är ett resultat av lägre kostnader inom bland annat tryck och distribution. Besparingen är kopplad dels till lägre printvolymer men också strukturella förändringar inom produktion som en del av ett kostnadsprogram inom Schibsted News Media. Även de rörliga annonsprovisionerna minskade till följd av lägre annonsintäkter.

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.