SvD går stärkt ur coronaåret 2020
Resultatet härleds till både högre prenumerationsintäkter, men också lägre kostnader. Det statliga coronastödet bidrog också till att minska effekten av annonstappet som följde på pandemin och restriktionerna, för som för övriga branschen påverkades även SvD:s annonsaffär negativt av coronapandemin, i synnerhet under andra kvartalet. I dag ser SvD dock en återhämtning mot mer normala nivåer.
– Det intensiva nyhetsläget bidrog förstås till det stora intresset för Svenska Dagbladets journalistik och tillsammans med de målmedvetna satsningar som gjordes på tidningen under året har det lett till den här kraftiga ökningen av prenumerationsintäkterna. Utmärkelsen Årets dagstidning 2021 visar också Svenska Dagbladets starka position på den svenska marknaden, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge.
Den digitala prenumerationsaffären växte 36 procent under året och allt fler väljer idag att betala för en digital prenumeration på Svenska Dagbladet. Också papperstidningen fortsätter att vara viktig för prenumeranterna, i en tid när många suttit isolerade i sina hem. Prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg till och med lite över föregående år, detta på en i övrigt vikande marknad.
– Det sätt som medarbetarna på Svenska Dagbladet tagit sig igenom den här tiden gör mig både glad och stolt. Tack vare ett starkt engagemang och fantastiska insatser kan vi nu fortsätta satsningarna och investeringarna, säger Siv Juvik Tveitnes.
2020 |
2019 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
881,9 |
873,2 |
+1,0% |
+8,7 |
Rörelseresultat* |
59,2 |
44,2 |
+33,9% |
+15,0 |
Årets resultat |
59,9 |
45,1 |
+33,0% |
+14,9 |
* Skillnaden i Rörelseresultat jämfört med Årets resultat för Svenska Dagbladet utgörs av finansiella poster och skatt.
Viktiga faktorer som påverkat Svenska Dagbladets resultat 2020
- Svenska Dagbladet levererade ett starkt rörelseresultat på 59,2 miljoner kronor under 2020. Resultat ökade med 34 procent, vilket härleds till både högre intäkter men också lägre kostnader.
- SvD tog emot coronastöd på sammanlagt 24 miljoner kronor, vilket dock inte kompenserar för det stora annonstappet under året.
- SvD har i likhet med hela branschen påverkats starkt av covid-19. Det intensiva nyhetsläget bidrog till ett stort intresse för SvD:s journalistik och en kraftig ökning av prenumerationsintäkterna. Den digitala prenumerationsaffären växte 36 procent under året.
- Papperstidningen fortsätter vara viktig för prenumeranterna, vilket speglas i att prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg strax över föregående år.
- Annonsaffären påverkades negativt på grund av pandemin, i synnerhet under andra kvartalet. Tappet var störst inom printannonseringen som föll kraftigt i branscher som resor, bostad och hus & hem – områden som påverkats mycket negativt av covid-19.
- SvD:s kostnadsreduktion är ett resultat av lägre kostnader inom bland annat tryck och distribution. Besparingen är kopplad dels till lägre printvolymer men också strukturella förändringar inom produktion som en del av ett kostnadsprogram inom Schibsted News Media. Även de rörliga annonsprovisionerna minskade till följd av lägre annonsintäkter.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum