SvD Kultur stärker ledningen – Levy blir biträdande chef
– Genom ett tydligare fokus i ledningen, på både nyhetsflödet och utvecklingsarbetet, blir vi ännu bättre på att svara mot läsarnas behov av en kulturjournalistik som är med sin tid, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.
Anders Q Björkman har lång erfarenhet av rollen som biträdande kulturchef på SvD. Nu har han också ett särskilt ansvar för nyhetsflödet – kulturnyheter såväl som kulturdebatt – en bevakning som ger SvD:s läsare koll på de viktigaste händelserna och idédiskussionerna.
Madelaine Levy har en bakgrund som chefredaktör på magasinet Bon men även många års erfarenhet från SvD:s kulturredaktion, de senaste två åren som just utvecklingsredaktör. Nu får hon ett starkare mandat med ansvar för utvecklingen av kulturjournalistiken. Det handlar såväl om att ta fram fler nya format som att titta på nya bevakningsområden.
– Vi ser redan att vår bevakning av den nya offentligheten – nya medieformer, plattformar och inte minst de nya kulturella makthavare som formar vår tid – ökar engagemanget hos våra läsare och får fler att vilja prenumerera. Det arbetet har bara börjat och kommer nu att bli ännu tydligare, säger Madelaine Levy.
SvD:s kulturjournalistik har de senaste åren lockat en mängd nya, digitala prenumeranter till tidningen. Med två biträdande kulturchefer med tydliga fokusområden är ambitionen att fortsätta utveckla kulturjournalistiken så att den blir ännu mer relevant för läsarna.
– SvD:s läsare är nyfikna på hur världen förändras och på olika synsätt. Vi vill bli ännu bättre på att ge dem koll på det viktigaste inom kulturområdet och insikt i de avgörande frågorna, säger Anders Q Björkman.
Under året har SvD Kultur ytterligare stärkt bevakningen av tv och streaming, med den nya podden ”Tv-kollen” som leds av Elias Björkman och Tove Norström. Ett annat exempel på den vässade kulturbevakningen är rekryteringen av starka profiler som Essy Klingberg, Björn Werner, Björn Barr och Jack Werner.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733–14 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se
Anders Q Björkman, biträdande kulturchef och nyhetsredaktör. Telefon: 070-324 02 65. E-post: anders.q.bjorkman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum