SvD Kulturs AI-analys visar: ”Alex & Sigge” allt argare
Kulturredaktioner är vana att hantera kulturella verk; som böcker, dramatik och tv-serier. Men att greppa vår tids nya kulturyttringar utmanar den traditionella kulturjournalistiken. För hur ska man ta sig an en podcast som består av 550 avsnitt, nästan 700 timmars lyssning? Vad sägs egentligen i poddarna som har stort inflytande på samtiden?
– När kulturuttrycken förändras behöver också kulturjournalistiken förändras. På SvD Kultur strävar vi efter att hela tiden utveckla och uppdatera vår bevakning för att ge läsarna koll på samtidskulturen. Vi tror inte på att ersätta journalistik med AI – däremot är AI ett mycket intressant verktyg som kan ge nya insikter, säger Lisa Irenius, kulturchef.
SvD Kulturs satsning ”AI lyssnar på poddar” bygger på en unik process där redaktionen med hjälp av AI-modeller och andra metoder analyserar bland annat vilka ämnen som tas upp och vilka personer det pratas om. Modellerna kan även identifiera olika känslolägen och deras utveckling, som att det över tid uttrycks alltmer ilska i ”Alex & Sigges podcast” och att ilska på senare år har blivit en vanligare känsloyttring än glädje i podden.
– Det har varit väldigt roligt och stundtals faktiskt hisnande att jobba med AI-analysen, med hjälp av tekniken kan vi få syn på mönster och tematik i hundratals timmar ljud, säger Madelaine Levy, biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet.
”AI lyssnar på poddar” är en unik kartläggning av ett omfattande material som sällan uppmärksammas inom kulturjournalistiken. Analyserna har genomförts i samarbete med Modulai, ett företag inriktat på tillämpning av AI. Det är SvD:s journalister som har skapat all text, grafik och bilder som publiceras. Under våren publiceras analyser av flera stora svenska poddar.
”AI lyssnar på poddar” är ett led i SvD Kulturs satsning på att bevaka kulturen som förändrar – alltifrån podcasts och sociala medier till böcker och tv-serier som formar vår tid.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post:lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733-14 25 90. E-post:madelaine.levy@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum