Schibsted

SvD Kulturs AI-analys visar: ”Alex & Sigge” allt argare

Dela
Svenska Dagbladet tar hjälp av AI för att skildra en värld som tar allt större plats i svenskarnas vardag – poddarna. Först ut att processas är ”Alex & Sigges podcast”. Genom avancerad dataanalys kan kulturredaktionen berätta om mönster och tematik i podden som har 100 000-tals lyssnare varje vecka.
AI som utveckla kulturjournalistiken. Svenska Dagbladets kulturredaktion har tagit hjälp av avancerad AI-analys för att kartlägga poddvärlden. Först ut att processas är Alex & Sigges podcast”. Illustration: Liv Widell/SvD. Foto: Magnus Ragnvid, Alamy, TT.
AI som utveckla kulturjournalistiken. Svenska Dagbladets kulturredaktion har tagit hjälp av avancerad AI-analys för att kartlägga poddvärlden. Först ut att processas är Alex & Sigges podcast”. Illustration: Liv Widell/SvD. Foto: Magnus Ragnvid, Alamy, TT.

Kulturredaktioner är vana att hantera kulturella verk; som böcker, dramatik och tv-serier. Men att greppa vår tids nya kulturyttringar utmanar den traditionella kulturjournalistiken. För hur ska man ta sig an en podcast som består av 550 avsnitt, nästan 700 timmars lyssning? Vad sägs egentligen i poddarna som har stort inflytande på samtiden?

– När kulturuttrycken förändras behöver också kulturjournalistiken förändras. På SvD Kultur strävar vi efter att hela tiden utveckla och uppdatera vår bevakning för att ge läsarna koll på samtidskulturen. Vi tror inte på att ersätta journalistik med AI – däremot är AI ett mycket intressant verktyg som kan ge nya insikter, säger Lisa Irenius, kulturchef. 

SvD Kulturs satsning ”AI lyssnar på poddar” bygger på en unik process där redaktionen med hjälp av AI-modeller och andra metoder analyserar bland annat vilka ämnen som tas upp och vilka personer det pratas om. Modellerna kan även identifiera olika känslolägen och deras utveckling, som att det över tid uttrycks alltmer ilska i ”Alex & Sigges podcast” och att ilska på senare år har blivit en vanligare känsloyttring än glädje i podden.

– Det har varit väldigt roligt och stundtals faktiskt hisnande att jobba med AI-analysen, med hjälp av tekniken kan vi få syn på mönster och tematik i hundratals timmar ljud, säger Madelaine Levy, biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet. 

”AI lyssnar på poddar” är en unik kartläggning av ett omfattande material som sällan uppmärksammas inom kulturjournalistiken. Analyserna har genomförts i samarbete med Modulai, ett företag inriktat på tillämpning av AI. Det är SvD:s journalister som har skapat all text, grafik och bilder som publiceras. Under våren publiceras analyser av flera stora svenska poddar.

”AI lyssnar på poddar” är ett led i SvD Kulturs satsning på att bevaka kulturen som förändrar – alltifrån podcasts och sociala medier till böcker och tv-serier som formar vår tid.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post:lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733-14 25 90. E-post:madelaine.levy@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

AI som utveckla kulturjournalistiken. Svenska Dagbladets kulturredaktion har tagit hjälp av avancerad AI-analys för att kartlägga poddvärlden. Först ut att processas är Alex & Sigges podcast”. Illustration: Liv Widell/SvD. Foto: Magnus Ragnvid, Alamy, TT.
AI som utveckla kulturjournalistiken. Svenska Dagbladets kulturredaktion har tagit hjälp av avancerad AI-analys för att kartlägga poddvärlden. Först ut att processas är Alex & Sigges podcast”. Illustration: Liv Widell/SvD. Foto: Magnus Ragnvid, Alamy, TT.
Ladda ned bild
Bakom projektet står SvD:s kulturredaktion, med kulturchef Lisa Irenius och biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör Madelaine Levy. Foto: Joakim Ståhl/SvD.
Bakom projektet står SvD:s kulturredaktion, med kulturchef Lisa Irenius och biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör Madelaine Levy. Foto: Joakim Ståhl/SvD.
Ladda ned bild
Först ut att AI-processas av SvD Kultur är Alex & Sigges podcast”. Illustration: Liv Widell/SvD. Foto: Magnus Ragnvid, Alamy, TT.
Först ut att AI-processas av SvD Kultur är Alex & Sigges podcast”. Illustration: Liv Widell/SvD. Foto: Magnus Ragnvid, Alamy, TT.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye