SvD lanserar unik valkompass för unga

Valkompassen Ung är framtagen exklusivt för Svenska Dagbladet i samarbete med nyhetsbyrån TT, konstruktörerna är statsvetarprofessorn Tommy Möller och journalisten Christer Isaksson.
Precis som i den “vanliga” SvD-valkompassen – som lanserades förra veckan – får testarna svara vad de tycker i några av valrörelsens viktigaste frågor. Skillnaden är att frågorna här är speciellt framtagna för att handla om unga människors liv och framtid.
Specialversionen har som mål att vara ett stöd för elever och lärare på högstadiet och gymnasiet som vill diskutera politik inför riksdagsvalet i september. Men kompassen är också användbar för förstagångsväljare.
Valkompassen Ung görs inom ramen för SvD Skola, ett projekt som gör SvD:s journalistik fritt tillgänglig för elever och lärare runt om i landets skolor.
– SvD Skola är extra viktigt i dessa tider med både krig i Europa och val i Sverige. Att kunna erbjuda en unik valkompass där framtidens väljare får reflektera över partiernas och sina egna åsikter hoppas jag ytterligare kan öka deras intresse för politik och samhällsfrågor, säger Anna Careborg, SvD:s chefredaktör.
Utöver valkompasserna lanserar SvD flera satsningar för att ge läsarna koll på de senaste nyheterna inom svensk politik, men också förståelse för spelet bakom kulisserna och de samhällsfrågor som påverkar vår vardag.
– Vi har lovat våra läsare att de ska stå rustade för dagen, men också för morgondagen, att de ska få unika inblickar och perspektiv som andra inte får. Nu har vi medarbetarna, verktygen och tjänsterna på plats för att leverera på våra löften, säger Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen.
I fredags lanserades den senaste satsningen, podden ”Politiken Frågan” och inom kort kommer nästa ”Vem vinner valet?”.
”Politiken Frågan” är en avknoppning från hyllade SvD-podden ”Politiken” som lanserades i fjol. I ett bonusavsnitt varje fredag ger profilerna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson svar på en spännande lyssnarfråga. Den ordinarie Politiken-podden släpps som vanligt varje onsdag.
”Vem vinner valet?” är en ny tjänst som genom statistik, opinionsmätningar och prognoser skildrar det politiska spelet, men också visar vilka regeringsalternativ som är möjliga och hur valet kan påverkas av taktikröster.
– Hela politikredaktionen drivs av nyfikenhet. Vi vill utforska politiken tillsammans med läsarna och göra den intressant och rolig. Både ”Vem vinner valet?” och vår nya frågepodd är exempel på när vi tycker att vi lyckas med det och kan ge våra läsare något extra och unikt, säger Erik Hedtjärn.
SvD:s valkompasser är tillgängliga för tidningens prenumeranter. Alla lärare i skolan kan registrera sig utan kostnad via SvD.se/skola och där ge elever tillgång till Valkompassen Ung.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef politikredaktion, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Tobias Brandel, projektledare Valkompassen Ung. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Ny podd från SvD avslöjar spelet bakom säljpyramiden Crowd128.3.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Medan SvD-podden Dynastin fortsätter hitta lyssnare släpper nu Svenska Dagbladet nästa stora poddsatsning i serien Blenda. Den här gången om Crowd1 – en rafflande historia om lögner, konflikter, polisrazzior och en känd svensk affärsman som skulle förändra världen.
Schibsted växlar upp – ansluter fullt ut till Poddindex23.3.2023 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted växlar upp och går fullt ut in i den branschgemensamma mätvalutan för poddar, Poddindex. ”Vi märker ökad efterfråga från våra annonsörer att medverka i en poddkontext. Genom att vi nu går in som publicist i Poddindex blir det tydligt för annonsörerna att överblicka vilka poddar som ingår i Schibsteds univers och se potentialen”, säger Frederic Skalberg på Schibsted Marketing Services.
Valerie Kyeyune Backström får Axel Liffner-stipendiet16.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Valerie Kyeyune Backström, kritiker på Expressen kultur. I juryns motivering beskrivs hur hon som skribent har “imponerande bredd och bemästrar kultursidans samtliga discipliner”.
Ia Genberg får Aftonbladets litteraturpris15.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Författaren Ia Genberg, som med ”Detaljerna” fick sitt definitiva genombrott, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2022. ”Detaljerna skildrar hur människors liv hänger samman i en tät väv där trådarna löper in och ut. Det är en bok där inte ett enda ord är på fel plats, den är som en kropp i rörelse”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
SvD inleder samarbete med Novus13.3.2023 09:49:16 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets storsatsning på politik fortsätter. Nu startar tidningen ett samarbete med Novus för att ge läsarna de bästa politiska undersökningarna. “Med Novus får läsarna en komplett bild av opinionsläget, från partisympatier till vilka frågor som är viktigast”, säger SvD:s politikchef Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum