Schibsted

SvD lanserar unik valkompass för unga

Dela
Svenska Dagbladet lanserar idag en unik valkompass med frågor som utgår från ungas vardag och framtid. Valkompassen Ung ska hjälpa och inspirera elever och lärare att reflektera över partierna och diskutera viktiga samhällsfrågor. Samtidigt presenterar SvD flera satsningar inför valet i september.
SvD lanserar unik kompass för unga. Valkompassen Ung ska hjälpa och inspirera elever och lärare att reflektera över partierna och diskutera viktiga samhällsfrågor inför valet. Specialkompassen är tillgänglig via SvD Skola.
SvD lanserar unik kompass för unga. Valkompassen Ung ska hjälpa och inspirera elever och lärare att reflektera över partierna och diskutera viktiga samhällsfrågor inför valet. Specialkompassen är tillgänglig via SvD Skola.

Valkompassen Ung är framtagen exklusivt för Svenska Dagbladet i samarbete med nyhetsbyrån TT, konstruktörerna är statsvetarprofessorn Tommy Möller och journalisten Christer Isaksson. 

Precis som i den “vanliga” SvD-valkompassen – som lanserades förra veckan – får testarna svara vad de tycker i några av valrörelsens viktigaste frågor. Skillnaden är att frågorna här är speciellt framtagna för att handla om unga människors liv och framtid.

Specialversionen har som mål att vara ett stöd för elever och lärare på högstadiet och gymnasiet som vill diskutera politik inför riksdagsvalet i september. Men kompassen är också användbar för förstagångsväljare.

Valkompassen Ung görs inom ramen för SvD Skola, ett projekt som gör SvD:s journalistik fritt tillgänglig för elever och lärare runt om i landets skolor.

– SvD Skola är extra viktigt i dessa tider med både krig i Europa och val i Sverige. Att kunna erbjuda en unik valkompass där framtidens väljare får reflektera över partiernas och sina egna åsikter hoppas jag ytterligare kan öka deras intresse för politik och samhällsfrågor, säger Anna Careborg, SvD:s chefredaktör.

Utöver valkompasserna lanserar SvD flera satsningar för att ge läsarna koll på de senaste nyheterna inom svensk politik, men också förståelse för spelet bakom kulisserna och de samhällsfrågor som påverkar vår vardag. 

– Vi har lovat våra läsare att de ska stå rustade för dagen, men också för morgondagen, att de ska få unika inblickar och perspektiv som andra inte får. Nu har vi medarbetarna, verktygen och tjänsterna på plats för att leverera på våra löften, säger Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen.

I fredags lanserades den senaste satsningen, podden ”Politiken Frågan” och inom kort kommer nästa ”Vem vinner valet?”. 

”Politiken Frågan” är en avknoppning från hyllade SvD-podden ”Politiken” som lanserades i fjol. I ett bonusavsnitt varje fredag ger profilerna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson svar på en spännande lyssnarfråga. Den ordinarie Politiken-podden släpps som vanligt varje onsdag.

”Vem vinner valet?” är en ny tjänst som genom statistik, opinionsmätningar och prognoser skildrar det politiska spelet, men också visar vilka regeringsalternativ som är möjliga och hur valet kan påverkas av taktikröster.

– Hela politikredaktionen drivs av nyfikenhet. Vi vill utforska politiken tillsammans med läsarna och göra den intressant och rolig. Både ”Vem vinner valet?” och vår nya frågepodd är exempel på när vi tycker att vi lyckas med det och kan ge våra läsare något extra och unikt, säger Erik Hedtjärn.

SvD:s valkompasser är tillgängliga för tidningens prenumeranter. Alla lärare i skolan kan registrera sig utan kostnad via SvD.se/skola och där ge elever tillgång till Valkompassen Ung.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef politikredaktion, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Tobias Brandel, projektledare Valkompassen Ung. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SvD lanserar unik kompass för unga. Valkompassen Ung ska hjälpa och inspirera elever och lärare att reflektera över partierna och diskutera viktiga samhällsfrågor inför valet. Specialkompassen är tillgänglig via SvD Skola.
SvD lanserar unik kompass för unga. Valkompassen Ung ska hjälpa och inspirera elever och lärare att reflektera över partierna och diskutera viktiga samhällsfrågor inför valet. Specialkompassen är tillgänglig via SvD Skola.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye