SvD leder digitaltidningsutveckling – lanserar ny eSvD
Lanseringen av nya eSvD, den digitala versionen av den tryckta tidningen, har skett i etapper. Webben kom först, därefter följde Androidanvändare och sedan uppgraderingen i IOS (Iphone och Ipad).
– SvD är i en positiv utveckling med ökad betalningsvilja digitalt och lägre churn i print. Den här satsningen är viktig för att fortsätta och stärka den utvecklingen. Antalet eSvD-läsare blir allt fler – i det stora informationsflödet digitalt tror jag att många uppskattar styrkan i den paketerade tidningen med ett noga utvalt innehåll, tydlig struktur och en början och ett slut, säger Anna Careborg.
Samtidigt som eSvD uppdateras byter SvD leverantör av den tekniska plattformen bakom eSvD. Ny leverantör är Textalk Media.
– Vi har lagt grunden till ett nytt och starkt samarbete som ger oss bättre förutsättningar för vidareutveckling och att kunna vara ledande i branschen på det här området, säger Malin S Ånell, chef för SvD Redigering och produktägare för eSvD.
För Svenska Dagbladets läsare innebär nya eSvD helt nya möjligheter att ta del av SvD:s journalistik. Läsarnas behov har stått i förgrunden och de har varit med i processen.
– Vi har fått många bra synpunkter och med Textalk Media byggt en digitaltidning som svarar mot deras önskemål. Vi kommer att jobba vidare med de insikter vi har fått och förbättra produkten kontinuerligt.
När digitaltidningen slog igenom för ungefär tio år sedan byggde den på samma innehåll som den tryckta tidningen. I dag är möjligheterna helt andra, vilket speglas i nya eSvD:
• Scrollbar startsida som visar mer innehåll, flera karuseller med tidningar byggs på varandra.
• Fler inställningsmöjligheter i läsläge, texten kan anpassas i storlek, bredd och radavstånd.
• Förbättrad kvalitet i sidvyn, bilden blir skarpare vid inzoomning.
– Med nya eSvD tillför vi en ny dimension som ger mer överblick och bättre läsupplevelse. SvD tar med denna lansering digitaltidningen in i 2020-talet, säger Malin S Ånell.
Den nya samarbetspartnern Textalk Media är en växande aktör på digitaltidningsmarknaden.
– I vår strävan att fler ska kunna ta del av det som är viktigt – vid rätt tidpunkt – känns det både stort och motiverande att arbeta med SvD och tillvarata deras kompetens i den löpande vidareutvecklingen av Prenly, vår publiceringsplattform för e-publikationer, säger Jens Halvarsson, vd på Textalk Media.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Malin S Ånell, chef SvD Redigering och produktägare eSvD. Tel: 076-798 72 45. E-post: malin.s.anell@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum