Schibsted

SvD leder digitaltidningsutveckling – lanserar ny eSvD

Dela
Svenska Dagbladet lanserar en helt ny eSvD. Den digitala tidningen får en ljusare och mer modern design samtidigt som nya funktioner gör läsupplevelsen bättre. ”Användandet av eSvD ökar och slår nya rekord. Det är tydligt att läsarna uppskattar den paketerade tidningens styrkor även i en digital miljö. Det är något vi nu bygger vidare på”, säger SvD:s publisher Anna Careborg.
Nya eSvD får en ljusare och mer modern design samtidigt som nya funktioner gör läsupplevelsen bättre.
Nya eSvD får en ljusare och mer modern design samtidigt som nya funktioner gör läsupplevelsen bättre.

Lanseringen av nya eSvD, den digitala versionen av den tryckta tidningen, har skett i etapper. Webben kom först, därefter följde Androidanvändare och sedan uppgraderingen i IOS (Iphone och Ipad).

   – SvD är i en positiv utveckling med ökad betalningsvilja digitalt och lägre churn i print. Den här satsningen är viktig för att fortsätta och stärka den utvecklingen. Antalet eSvD-läsare blir allt fler – i det stora informationsflödet digitalt tror jag att många uppskattar styrkan i den paketerade tidningen med ett noga utvalt innehåll, tydlig struktur och en början och ett slut, säger Anna Careborg.

Samtidigt som eSvD uppdateras byter SvD leverantör av den tekniska plattformen bakom eSvD. Ny leverantör är Textalk Media.

   – Vi har lagt grunden till ett nytt och starkt samarbete som ger oss bättre förutsättningar för vidareutveckling och att kunna vara ledande i branschen på det här området, säger Malin S Ånell, chef för SvD Redigering och produktägare för eSvD. 

För Svenska Dagbladets läsare innebär nya eSvD helt nya möjligheter att ta del av SvD:s journalistik. Läsarnas behov har stått i förgrunden och de har varit med i processen.

   – Vi har fått många bra synpunkter och med Textalk Media byggt en digitaltidning som svarar mot deras önskemål. Vi kommer att jobba vidare med de insikter vi har fått och förbättra produkten kontinuerligt.

När digitaltidningen slog igenom för ungefär tio år sedan byggde den på samma innehåll som den tryckta tidningen. I dag är möjligheterna helt andra, vilket speglas i nya eSvD:

• Scrollbar startsida som visar mer innehåll, flera karuseller med tidningar byggs på varandra.

• Fler inställningsmöjligheter i läsläge, texten kan anpassas i storlek, bredd och radavstånd.

• Förbättrad kvalitet i sidvyn, bilden blir skarpare vid inzoomning.

   – Med nya eSvD tillför vi en ny dimension som ger mer överblick och bättre läsupplevelse. SvD tar med denna lansering digitaltidningen in i 2020-talet, säger Malin S Ånell.

Den nya samarbetspartnern Textalk Media är en växande aktör på digitaltidningsmarknaden. 

   – I vår strävan att fler ska kunna ta del av det som är viktigt – vid rätt tidpunkt – känns det både stort och motiverande att arbeta med SvD och tillvarata deras kompetens i den löpande vidareutvecklingen av Prenly, vår publiceringsplattform för e-publikationer, säger Jens Halvarsson, vd på Textalk Media.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Malin S Ånell, chef SvD Redigering och produktägare eSvD. Tel: 076-798 72 45. E-post: malin.s.anell@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya eSvD får en ljusare och mer modern design samtidigt som nya funktioner gör läsupplevelsen bättre.
Nya eSvD får en ljusare och mer modern design samtidigt som nya funktioner gör läsupplevelsen bättre.
Ladda ned bild
– Med nya eSvD tillför vi en ny dimension som ger mer överblick och bättre läsupplevelse. SvD tar med denna lansering digitaltidningen in i 2020-talet, säger Malin S Ånell. Foto: Yvonne Åsell, SvD
– Med nya eSvD tillför vi en ny dimension som ger mer överblick och bättre läsupplevelse. SvD tar med denna lansering digitaltidningen in i 2020-talet, säger Malin S Ånell. Foto: Yvonne Åsell, SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye