SvD och Visual Art tar Bragdguldet till svenska folket

Svenska Dagbladets Bragdguld är Sveriges finaste idrottspris. Nästa vecka tillkännages vinnare för 95:e gången, men i år på ett helt nytt sätt. Med start idag börjar nedräkningen till tillkännagivandet på drygt 900 digitala skärmar runt om i Sverige. ”Bragdguldet är redan en angelägenhet för många, nu berättar vi om det för ännu fler”, säger Anna Careborg, SvD:s publisher och bragdnämndens ordförande.

I dag börjar nedräkningen till tillkännagivandet av Bragdguldet på drygt 900 digitala skärmar runt om i Sverige.

I samarbete med Visual Art lyfter nu Svenska Dagbladet fram Bragdguldet till svenska folket. Från och med torsdag börjar nedräkningen i Visual Arts DOOH-nätverk runt om i landet, för att bygga förväntan inför tillkännagivandet. När årets bragdmedaljör avslöjas klockan 13.00 tisdagen den 3 december sänds tillkännagivandet dessutom live.

– Tidigare år har årets pristagare tillkännagetts i ett mer slutet sammanhang med inbjudna gäster. I år vill vi öppna upp och göra bragdguldet till en angelägenhet för många fler, säger Anna-Karin Liljeblad, projektledare för Bragdguldet på Svenska Dagbladet.

Genom ett planerat uppehåll i annonsloopen live-streamas tillkännagivandet av vinnaren.

– Att vi i ett så fint sammanhang som Bragdguldet, med vår digitala räckvidd kan bidra till att bygga förväntan och sedan via live stream sända tillkännagivandet är förstås väldigt spännande och hedrande, säger Andreas Lind, vd, Visual Art.

Samtidigt som nedräkningen går mot sitt slut, den 3 december, är Svenska Dagbladet på plats på Stureplan och Centralstationen i Stockholm för att dela ut bragdguldsmedaljer i choklad till förbipasserande.

– Bragdmedaljen klassas som Sveriges finaste och mest prestigefulla idrottspris, det krävs en bragd för att få det. Men så många utför små bragder i vardagen. Vi vill hjälpa till att lyfta fram dem som, precis som bragdmedaljörerna, hanterat ett "svårt och vanskligt läge". Alla som vill kan ta med sig bragdmedaljer och sprida till vänner och kollegor som gjort något utöver det vanliga, säger Anna-Karin Liljeblad.

Den namnkunniga bragdnämnden samlas som vanligt på morgonen den 3 december för att enas om vem som blir årets bragdmedaljör och klockan 13.00 kliver nämndens sekreterare, Svenska Dagbladets sportkrönikör Anders Lindblad, fram och tillkännager vinnaren. Tillkännagivandet sänds live på SvD.se, på Visual Arts skärmar på Stockholms Centralstation. Men också hos alla de medier som kommer att bevaka händelsen, samt en livesändning på storbildsskärm på Stureplan.

Anna-Karin Liljeblad, brand manager, SvD. Tel: 070-162 91 43.E-post: anna-karin.liljeblad@svd.se

Fakta: De sitter i bragdnämnden
Agneta Andersson, kanot. Sju OS-medaljer, varav tre guld. Bragdmedaljör 1996.
Tomas Brolin, fotboll. VM-bronsmedaljör 1994, EM-semi 1992. Bragdmedaljör 1994.
Magdalena Forsberg, skidskytte. 13 VM-medaljer, varav sex guld.
Carolina Klüft, friidrott. Ett OS-guld, fyra VM-guld. Bragdmedaljör 2003.
Annichen Kringstad, orientering. Sex VM-guld. Bragdmedaljör 1981.
Ulrika Knape Lindberg, simhopp. Tre OS-medaljer, varav ett guld. Bragdmedaljör 1972.
David Lega, parasport simning. Fem VM-medaljer, varav tre guld.
Anette Norberg, curling. Två OS-guld, tre VM-guld.
Jörgen Persson, bordtennis. Fem VM-guld, tio EM-guld, sju OS. Bragdmedaljör 1989.
Tony Rickardsson, speedway. Sex VM-guld. Bragdmedaljör 1999.
Mats Sundin, ishockey. Tre VM-guld, ett OS-guld.
Karin Mattsson Weijber, ordförande skidförbundet, tidigare ordf. I RF.
Anna Careborg, chefredaktör SvD, ordförande i nämnden.
Anders Lindblad, sportkrönikör SvD, sekreterare i nämnden.

Nedräkningen har börjat.I samarbete med Visual Art lyfter nu Svenska Dagbladet fram Bragdguldet till svenska folket.
När årets bragdmedaljör avslöjas klockan 13.00 tisdagen den 3 december sänds tillkännagivandet live.
Anna Careborg, publisher, SvD, och bragdnämndens ordförande.

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.