Schibsted

SvD ökar fokus på nya annonskoncept och produktutveckling

Dela
Svenska Dagbladet inför en ny roll med fokus på annons- och produktutveckling. Denise Backman får uppdraget att tillsammans med Schibsteds annonsorganisation SMS och SvD:s produktteam ta fram nya koncept för annonsörer och läsare.
Denise Backman blir annonsansvarig på Svenska Dagbladet för att tillsammans med Schibsteds annonsorganisation SMS och SvD:s produktteam ta fram nya koncept för annonsörer och läsare. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD
Denise Backman blir annonsansvarig på Svenska Dagbladet för att tillsammans med Schibsteds annonsorganisation SMS och SvD:s produktteam ta fram nya koncept för annonsörer och läsare. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD

De senaste åren har allt fler hittat till SvD.se – siffror från Orvesto visade nyligen hur den digitala räckvidden ökat med hela 26 procent jämfört med förra året, till 665 000 dagliga läsare och en totalräckvidd på drygt 800 000 läsare. De som besöker SvD.se är nyfikna och framåtlutade, majoriteten är mellan 30-50 år och har högst snittinkomst av alla besökare på digitala nyhetssajter i Sverige. Det innebär att de är mycket attraktiva att nå för många annonsörer, något som också har återspeglats i utvecklingen av annonsaffären under året. 

– Denise Backman har gjort ett imponerande arbete det senaste året som projektledare för kommersiella satsningar på SvD, och jag är mycket glad över att vi kan knyta henne till oss permanent. Tillsammans med Sveriges bästa säljorganisation, SMS, kommer hon nu att fortsätta att utveckla SvD:s annonsaffär, säger Anna Careborg, vd och chefredaktör, SvD.         

Denise Backman har närmare tio år bakom sig inom Schibsted, bland annat på Blocket och Aftonbladet. Senaste rollen var på Schibsted Marketing Services, SMS, som kreativ koncept-specialist på Schibsted Brand Studio.

– Det har varit oerhört spännande att komma nära Svenska Dagbladet och tillsammans med produkteamet få vara med och utveckla nya koncept och möjligheter för annonsörer och läsare. Jag ser mycket fram emot att nu fortsätta det här arbetet, säger Denise Backman.

Att utveckla annonsaffären är en central del i SvD:s produktutveckling, Denise Backman kommer därför att rapportera direkt till produktchef Ebba Linde.

– Genom att knyta annons närmare produktteamet kan vi agera snabbt, skala nya format och komma närmare kunderna, både i form av annonsörer och läsare, säger Ebba Linde.

Den nya rollen och arbetssättet välkomnas av Joakim Flodin, vd för SMS i Sverige.

– Att vi jobbar tillsammans, över kompetensområden och avdelningar och nära våra mediehus, blir allt viktigare för att utveckla nya annonsprodukter och skala upp våra existerande – och för att vi ska komma ännu närmare kunderna. Denise Backmans nya roll på SvD blir strategisk i det arbetet, säger han. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, annonsansvarig, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post:denise.backman@svd.se.
Ebba Linde, produktchef, SvD. Telefon: 070-947 95 84. E-post: ebba.linde@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Denise Backman blir annonsansvarig på Svenska Dagbladet för att tillsammans med Schibsteds annonsorganisation SMS och SvD:s produktteam ta fram nya koncept för annonsörer och läsare. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD
Denise Backman blir annonsansvarig på Svenska Dagbladet för att tillsammans med Schibsteds annonsorganisation SMS och SvD:s produktteam ta fram nya koncept för annonsörer och läsare. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD
Ladda ned bild
Denise Backman. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD
Denise Backman. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye