SvD ökar fokus på nya annonskoncept och produktutveckling
De senaste åren har allt fler hittat till SvD.se – siffror från Orvesto visade nyligen hur den digitala räckvidden ökat med hela 26 procent jämfört med förra året, till 665 000 dagliga läsare och en totalräckvidd på drygt 800 000 läsare. De som besöker SvD.se är nyfikna och framåtlutade, majoriteten är mellan 30-50 år och har högst snittinkomst av alla besökare på digitala nyhetssajter i Sverige. Det innebär att de är mycket attraktiva att nå för många annonsörer, något som också har återspeglats i utvecklingen av annonsaffären under året.
– Denise Backman har gjort ett imponerande arbete det senaste året som projektledare för kommersiella satsningar på SvD, och jag är mycket glad över att vi kan knyta henne till oss permanent. Tillsammans med Sveriges bästa säljorganisation, SMS, kommer hon nu att fortsätta att utveckla SvD:s annonsaffär, säger Anna Careborg, vd och chefredaktör, SvD.
Denise Backman har närmare tio år bakom sig inom Schibsted, bland annat på Blocket och Aftonbladet. Senaste rollen var på Schibsted Marketing Services, SMS, som kreativ koncept-specialist på Schibsted Brand Studio.
– Det har varit oerhört spännande att komma nära Svenska Dagbladet och tillsammans med produkteamet få vara med och utveckla nya koncept och möjligheter för annonsörer och läsare. Jag ser mycket fram emot att nu fortsätta det här arbetet, säger Denise Backman.
Att utveckla annonsaffären är en central del i SvD:s produktutveckling, Denise Backman kommer därför att rapportera direkt till produktchef Ebba Linde.
– Genom att knyta annons närmare produktteamet kan vi agera snabbt, skala nya format och komma närmare kunderna, både i form av annonsörer och läsare, säger Ebba Linde.
Den nya rollen och arbetssättet välkomnas av Joakim Flodin, vd för SMS i Sverige.
– Att vi jobbar tillsammans, över kompetensområden och avdelningar och nära våra mediehus, blir allt viktigare för att utveckla nya annonsprodukter och skala upp våra existerande – och för att vi ska komma ännu närmare kunderna. Denise Backmans nya roll på SvD blir strategisk i det arbetet, säger han.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, annonsansvarig, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post:denise.backman@svd.se.
Ebba Linde, produktchef, SvD. Telefon: 070-947 95 84. E-post: ebba.linde@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum