Schibsted

SvD ökar fokus på sina digitala läsare – Morgonrapporten först ut att lanseras

Dela
Svenska Dagbladet tar nu nästa steg i tidningens digitala resa och affären online med lanseringen av SvD Morgonrapport. – Vi har lyssnat på våra läsare och sett deras behov. Morgonrapporten är det första konkreta exempel på hur vi nu skapar bättre digitala tjänster för våra prenumeranter, säger Anna Careborg, tf Publisher.
Anna Careborg, tf Publisher, Svenska Dagbladet.
Anna Careborg, tf Publisher, Svenska Dagbladet.

SvD Morgonrapport är en ny tjänst som ska hjälpa SvD:s prenumeranter att möta dagen uppdaterade med de viktigaste nyheterna, det lokala vädret och – för dem som vill och har tid – intressant extraläsning.

Både tjänst och innehåll skiljer sig från många konkurrenterna genom att det skrivs av erfarna journalister och ger läsaren en överblick över dagens viktigaste nyheter på mindre än en minut.

– Vi har pratat med våra läsare om vad de gillar i vårt erbjudande och vad de tycker vi kan göra bättre. Förutom det uppenbara, att läsningen är hög på morgonen, har vi grävt i vår data för att bättre förstå våra läsare. Vi har skapat en tjänst efter prenumeranternas beteenden och behov, med målet att göra dem sällskap varje morgon, strukturera deras tillvaro och rusta dem för dagen, säger Anna Careborg.

SvD Morgonrapport finns tillgänglig för prenumeranter på sajten men också som ett nyhetsbrev i mejlkorgen. Lanseringen sker stegvis, om en vecka har samtliga prenumeranter tillgång till tjänsten.

Svenska Dagbladet har styrt om den digitala produktutvecklingen till att helt integreras med både redaktion och marknad. Syftet är att bättre, snabbare och effektivare hantera de utmaningar all journalistik står inför i dag – och komma närmare läsarna. SvD Morgonrapport är först ut att lanseras i det nya sättet att produktutveckla.

– Vi ser redan stora fördelar med det här sättet att jobba. Vi har inte bara engagerat läsarna i vårt utvecklingsarbete, även redaktionen har varit delaktig i produktutvecklingen. Det har gett oss helt nya perspektiv och öppnat för nya möjligheter att skapa en sajt där vi på riktigt kan stärka relationen med de prenumeranter som läser oss digitalt, säger Anna Careborg.


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, tf Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anna Careborg, tf Publisher, Svenska Dagbladet.
Anna Careborg, tf Publisher, Svenska Dagbladet.
Ladda ned bild
Anna Careborg, tf Publisher, Svenska Dagbladet
Anna Careborg, tf Publisher, Svenska Dagbladet
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye