SvD ökar fokus på sina digitala läsare – Morgonrapporten först ut att lanseras
SvD Morgonrapport är en ny tjänst som ska hjälpa SvD:s prenumeranter att möta dagen uppdaterade med de viktigaste nyheterna, det lokala vädret och – för dem som vill och har tid – intressant extraläsning.
Både tjänst och innehåll skiljer sig från många konkurrenterna genom att det skrivs av erfarna journalister och ger läsaren en överblick över dagens viktigaste nyheter på mindre än en minut.
– Vi har pratat med våra läsare om vad de gillar i vårt erbjudande och vad de tycker vi kan göra bättre. Förutom det uppenbara, att läsningen är hög på morgonen, har vi grävt i vår data för att bättre förstå våra läsare. Vi har skapat en tjänst efter prenumeranternas beteenden och behov, med målet att göra dem sällskap varje morgon, strukturera deras tillvaro och rusta dem för dagen, säger Anna Careborg.
SvD Morgonrapport finns tillgänglig för prenumeranter på sajten men också som ett nyhetsbrev i mejlkorgen. Lanseringen sker stegvis, om en vecka har samtliga prenumeranter tillgång till tjänsten.
Svenska Dagbladet har styrt om den digitala produktutvecklingen till att helt integreras med både redaktion och marknad. Syftet är att bättre, snabbare och effektivare hantera de utmaningar all journalistik står inför i dag – och komma närmare läsarna. SvD Morgonrapport är först ut att lanseras i det nya sättet att produktutveckla.
– Vi ser redan stora fördelar med det här sättet att jobba. Vi har inte bara engagerat läsarna i vårt utvecklingsarbete, även redaktionen har varit delaktig i produktutvecklingen. Det har gett oss helt nya perspektiv och öppnat för nya möjligheter att skapa en sajt där vi på riktigt kan stärka relationen med de prenumeranter som läser oss digitalt, säger Anna Careborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, tf Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum