SvD stärker på affärssidan – Peter Edhäll ny chef för Business Solutions

Peter Edhäll rekryteras till Svenska Dagbladet och blir ny chef för Business Solutions. Han kommer att ansvara för affärssystemen i den strategiskt viktiga prenumerationsaffären och säkerställa att Svenska Dagbladet fortsatt ligger i framkant i utvecklingen av affären.

Peter Edhäll blir chef för Business Solutions på Svenska Dagbladet. Han kommer närmast från Alma Media. Foto: Joakim Ståhl, SvD.

Peter Edhäll har över tio års erfarenhet från mediebranschen och kommer närmast från Alma Media och rollen som utvecklingschef med ansvar för utveckling av Alma Medias verksamhet och affär, och tekniken kopplad till dem.

– Jag är mycket nöjd med att vi lyckats få Peter Edhäll till Svenska Dagbladet. Han har en bred affärsförståelse av prenumeration och kommer att förstärka oss på affärssidan. Han tillför också B2B-kunskap som är värdefull i uppbyggnaden av SvD Företag, säger Karin Nilsson, marknads- och försäljningsdirektör.

Consumer Business på Svenska Dagbladet är just nu inne i en snabb förflyttning och i den processen kommer Business Solutions att ha en nyckelroll. Som chef för gruppen kommer Peter Edhäll att ansvara för SvD:s affärssystem som möjliggör kampanjer, kundregister, distribution och fakturering i prenumerationsaffären.

– Svenska Dagbladet har en stark prenumerationsmodell och med rätt anpassade affärssystem kan den blir ännu starkare. Svenska Dagbladet och Schibsted ligger i framkant i digital transformation och det finns ett starkt driv och engagemang att ta sig an utmaningarna vi har framför oss. Jag ser fram emot att få bidra i det arbetet, säger Peter Edhäll.

Karin Nilsson, marknads- och försäljningsdirektör. Tel: 070-676 23 53. E-post:karin.nilsson@svd.se.
Peter Edhäll, chef Business Solutions. Tel: 070-772 5142. E-post: peter.edhall@svd.se

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala25.10.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

I augusti presenterade Aftonbladet sin stora satsning på lokaljournalistik, kort därefter startades den första redaktionen i Malmö. Nu är det dags för nästa stad – Uppsala. ”Gensvaret från läsare, annonsörer och Malmöbor har varit positivt. Vi ser i statistiken att engagemanget för vår lokala journalistik är stort. Nu tar vi nästa steg”, säger Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning.

Erik Wisterberg till SvD – får fokus på näringslivets utmanare24.10.2019 08:45:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter den strategiska satsningen på redaktionen och värvar Erik Wisterberg som reporter till SvD Näringsliv. Hans fokus blir digitaliseringen och hur den påverkar näringsliv och samhälle. ”Med Erik Wisterberg stärker vi bevakningen av en av vår tids stora frågor. Hans kompetens och förmåga till nyskapande journalistik passar perfekt in i det SvD vi nu håller på att bygga”, säger publisher Anna Careborg.