SvD stärker redaktionen med sex nya medarbetare
– Allt fler läsare upptäcker Svenska Dagbladet och den journalistik vi står för och det är våra många nya betalande läsare som gör det möjligt för oss att fortsätta att utveckla tidningen och journalistiken, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
I våras utsågs Svenska Dagbladet till Årets dagstidning i Sverige, juryn imponerades inte minst av att tidningen mitt en pandemi lyckats accelerera den förändringsprocess som inleddes hösten 2019. En viktig del har varit att vitalisera och förnya det redaktionella arbetet.
De nya rekryteringar kommer ytterligare att stärka det arbetet.
Desken, navet i den digitala journalistiken, stärks. Det är viktigt att vara först med nyheter, men för SvD:s läsare är det också viktigt att få överblick och koll också online. Akvelina Smed ansluter nu till SvD:s nyhetsdesk och utmaningen att skapa Sveriges bästa nyhetsdestination för en nyfiken och öppen målgrupp.
– Jag är mycket glad att bli en del av Svenska Dagbladets redaktion. Sajten har genomgått en stor förändring på senaste och det känns inspirerande att ta arbetet vidare för att erbjuda våra läsare en fantastiskt bra nyhetstjänst.
Den visuella journalistiken får allt större betydelse för läsarna. Banfa Jawla rekryteras nu som digital bildredaktör, han är en talang inom bildjournalistiken, men har också djup kunskap inom digital publicering och visuellt berättande.
– Jag vill föra bildjournalistiken framåt och komma med nya perspektiv. Svenska Dagbladet har ett viktigt samhällsansvar som jag är stolt över att få vara en del av. Jag ser fram emot att få fortsätta vara en del av det SvD:s visuella avdelning och vara med och lyfta vår bildjournalistik, säger Banfa Jawla.
SvD Näringsliv har sedan ett par år styrt om bevakningen mot det nya näringslivet och den nya makten, som på allvar gör skillnad i människors liv. Henning Eklund har den spetskompetens som krävs för att lyfta bevakningen ytterligare.
– Digitaliseringen kommer vara en av de viktigaste händelserna under min livstid. Att bevaka den och dess konsekvenser på Sveriges främsta redaktion ser jag fram emot. Jag brinner särskilt för cybersäkerhet, från Coop till Colonial Pipeline. Cybersäkerheten har visat sig vara central för både näringslivet, samhället och oss som individer, säger Henning Eklund.
Sveriges främsta politikredaktion. Det är ambitionen och med medarbetare som Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg, Annie Reuterskiöld, Inger Arenander, Karin Thurfjell, Göran Eriksson, Fredrik Mellgren och Pär Karlsson har SvD:s politikredaktion det senaste året visat att det är möjligt. Nu stärks gänget med Erik Nilsson, som närmast kommer från SR Ekot.
– Det tar inte lång tid att inse att mina nya kollegor på SvD är bäst på flera sätt och jag är mycket glad att nu bli en del av ett så roligt och begåvat gäng. Valet om ett år blir knappast tråkigt, men redan nu är svensk politik hur spännande som helst, säger han.
SvD:s tryckta tidning fortsätter leverera och Svenska Dagbladets läsare älskar sin papperstidning, som även den behöver utvecklas. Med Matilda Lundberg och Jonna Nordlund får redaktionen två drivna redigerare, som också kommer att jobba med att utveckla den digitala editionen eSvD.
– Jag upplever att SvD just nu är en tidning där man vågar satsa och testa nytt, vilket är precis den typen av arbetsplats jag vill vara en del av, säger Matilda Lundberg.
Jonna Nordlund:
– Jag är väldigt glad över att det är just Svenska Dagbladet som blev min tidning och som jag nu får bli ett med. Det känns otroligt att både få vara en del av en så professionell arbetsplats där alla ständigt gör allt de kan för att utveckla och skapa en så bra produkt som möjligt, men också vara på en plats med en fantastisk gemenskap.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum