Schibsted

SvD stärker redaktionen med sex nya medarbetare

Dela

Svenska Dagbladet accelererar det pågående förändringsarbetet och fastanställer nu sex nya medarbetare på redaktionen, som stärks med både reportrar, redaktörer och redigerare. De nya rekryteringarna blir viktiga för att nå nya läsare men också för att öka engagemanget genom att få fler att återkomma till SvD varje dag.

SvD stärker laget. Sex nya medarbetare fastanställs. Från vänster: Erik Nilsson, Matilda Lundberg, Henning Eklund, Akvelina Smed, Banfa Jawla och Jonna Nordlund. Foto: Malin Hoelstad/SvD
SvD stärker laget. Sex nya medarbetare fastanställs. Från vänster: Erik Nilsson, Matilda Lundberg, Henning Eklund, Akvelina Smed, Banfa Jawla och Jonna Nordlund. Foto: Malin Hoelstad/SvD

– Allt fler läsare upptäcker Svenska Dagbladet och den journalistik vi står för och det är våra många nya betalande läsare som gör det möjligt för oss att fortsätta att utveckla tidningen och journalistiken, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.

I våras utsågs Svenska Dagbladet till Årets dagstidning i Sverige, juryn imponerades inte minst av att tidningen mitt en pandemi lyckats accelerera den förändringsprocess som inleddes hösten 2019. En viktig del har varit att vitalisera och förnya det redaktionella arbetet.

De nya rekryteringar kommer ytterligare att stärka det arbetet.

Desken, navet i den digitala journalistiken, stärks. Det är viktigt att vara först med nyheter, men för SvD:s läsare är det också viktigt att få överblick och koll också online. Akvelina Smed ansluter nu till SvD:s nyhetsdesk och utmaningen att skapa Sveriges bästa nyhetsdestination för en nyfiken och öppen målgrupp. 

– Jag är mycket glad att bli en del av Svenska Dagbladets redaktion. Sajten har genomgått en stor förändring på senaste och det känns inspirerande att ta arbetet vidare för att erbjuda våra läsare en fantastiskt bra nyhetstjänst.

Den visuella journalistiken får allt större betydelse för läsarna. Banfa Jawla rekryteras nu som digital bildredaktör, han är en talang inom bildjournalistiken, men har också djup kunskap inom digital publicering och visuellt berättande.

– Jag vill föra bildjournalistiken framåt och komma med nya perspektiv. Svenska Dagbladet har ett viktigt samhällsansvar som jag är stolt över att få vara en del av. Jag ser fram emot att få fortsätta vara en del av det SvD:s visuella avdelning och vara med och lyfta vår bildjournalistik, säger Banfa Jawla.

SvD Näringsliv har sedan ett par år styrt om bevakningen mot det nya näringslivet och den nya makten, som på allvar gör skillnad i människors liv. Henning Eklund har den spetskompetens som krävs för att lyfta bevakningen ytterligare. 

– Digitaliseringen kommer vara en av de viktigaste händelserna under min livstid. Att bevaka den och dess konsekvenser på Sveriges främsta redaktion ser jag fram emot. Jag brinner särskilt för cybersäkerhet, från Coop till Colonial Pipeline. Cybersäkerheten har visat sig vara central för både näringslivet, samhället och oss som individer, säger Henning Eklund.

Sveriges främsta politikredaktion. Det är ambitionen och med medarbetare som Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg, Annie Reuterskiöld, Inger Arenander, Karin Thurfjell, Göran Eriksson, Fredrik Mellgren och Pär Karlsson har SvD:s politikredaktion det senaste året visat att det är möjligt. Nu stärks gänget med Erik Nilsson, som närmast kommer från SR Ekot.

– Det tar inte lång tid att inse att mina nya kollegor på SvD är bäst på flera sätt och jag är mycket glad att nu bli en del av ett så roligt och begåvat gäng. Valet om ett år blir knappast tråkigt, men redan nu är svensk politik hur spännande som helst, säger han.

SvD:s tryckta tidning fortsätter leverera och Svenska Dagbladets läsare älskar sin papperstidning, som även den behöver utvecklas. Med Matilda Lundberg och Jonna Nordlund får redaktionen två drivna redigerare, som också kommer att jobba med att utveckla den digitala editionen eSvD.

– Jag upplever att SvD just nu är en tidning där man vågar satsa och testa nytt, vilket är precis den typen av arbetsplats jag vill vara en del av, säger Matilda Lundberg.

Jonna Nordlund:

– Jag är väldigt glad över att det är just Svenska Dagbladet som blev min tidning och som jag nu får bli ett med. Det känns otroligt att både få vara en del av en så professionell arbetsplats där alla ständigt gör allt de kan för att utveckla och skapa en så bra produkt som möjligt, men också vara på en plats med en fantastisk gemenskap.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SvD stärker laget. Sex nya medarbetare fastanställs. Från vänster: Erik Nilsson, Matilda Lundberg, Henning Eklund, Akvelina Smed, Banfa Jawla och Jonna Nordlund. Foto: Malin Hoelstad/SvD
SvD stärker laget. Sex nya medarbetare fastanställs. Från vänster: Erik Nilsson, Matilda Lundberg, Henning Eklund, Akvelina Smed, Banfa Jawla och Jonna Nordlund. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Ladda ned bild
Henning Eklund, Erik Nilsson, Akvelina Smed, Matilda Lundberg, Jonna Nordlund och Banfa Jawla, ansluter till Svenska Dagbladet. Foto: Malin Hoelstad/SvD.
Henning Eklund, Erik Nilsson, Akvelina Smed, Matilda Lundberg, Jonna Nordlund och Banfa Jawla, ansluter till Svenska Dagbladet. Foto: Malin Hoelstad/SvD.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum