SvD utökar tv-bevakning – gör det enklare att hitta i streamingdjungeln

Mitt under corona-pandemin skruar SvD Kultur upp satsningen på bevakning av streamade filmer och tv-serier. Nu lanseras en ny avdelning på svd.se – och ett nyhetsbrev som möter läsarnas nya behov och förändrade vanor i krisen.

SvD Kultur skruvar upp satsningen på bevakning av streamade filmer och tv-serier. Nu lanseras en ny avdelning på svd.se och ett nyhetsbrev som möter läsarnas nya behov och förändrade vanor.

SvD Kultur bevakar sedan flera år streamade filmer och tv-serier, bland annat genom recensioner och i en populär veckosammanställning där film- och tv-redaktör Elias Björkman guidar till de viktigaste tv-premiärerna.

– Att streama tv-serier och filmer är ett stort och snabbt ökande intresse bland SvD:s läsare, många tittar mycket på både SVT Play och tjänster som Netflix och HBO Nordic, säger Madelaine Levy, projektansvarig för SvD:s satsning på guidning till streamad tv.

Under coronakrisen har SvD-prenumeranternas intresse för journalistik om streamade filmer och tv-serier varit exceptionellt högt. Många filmer som tidigare skulle gått upp på bio hamnar också direkt hos streamingtjänsterna.

SvD Kultur utökar nu med en ny avdelning på SvD.se och ett nytt nyhetsbrev. På svd.se/tv-och-streaming hittar läsarna guidning till nya tv-serier och filmer, såväl som recensioner av de senaste premiärerna. Dessutom finns här fördjupande artiklar och essäer samt välkurerade sammanställningar av SvD-kritikernas favoriter i olika genrer och hos olika leverantörer.

För tittaren är streamad tv något av en djungel, med många olika abonnemang och ett stort utbud att hålla koll på. SvD Kultur har därför lanserat det nya digitala nyhetsbrevet ”SvD Bäst på tv”. Antalet SvD-läsare som väljer att registrera sig för veckobrevet växer snabbt, och andelen som öppnar mejlet är mycket hög för ett nyhetsbrev, över 60 procent.

– Många streamingtjänster öser ut mängder av filmer och tv-serier, många av tvivelaktig kvalitet. I nyhetsbrevet ”Bäst på tv” samlar vi de riktiga pärlorna, de som är värda att lägga tid på, säger Elias Björkman.

I nyhetsbrevet ”Bäst på tv” tipsar Elias Björkman varje vecka om de viktigaste nya premiärerna och de bortglömda pärlorna i arkiven på Netflix, HBO Nordic, SVT Play med flera. Dessutom finns här uppdateringar om nya företeelser i tv-världen, som de mest omdiskuterade serierna och tv-skaparna. ”Bäst på tv” kommer ut varje vecka på torsdagar och är exklusivt för SvD:s prenumeranter.

Madelaine Levy, redaktör, Svd Kultur. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Elias Björkman, film- och tv-redaktör,SvD Kultur. Telefon: 070-162 24 76. E-post: elias.bjorkman@svd.se

Nya underavdelningen svd.se/tv-och-streaming
Nya nyhetsbrevet Bäst på tv

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.