Schibsted

SvD utökar tv-bevakning – gör det enklare att hitta i streamingdjungeln

Dela
Mitt under corona-pandemin skruar SvD Kultur upp satsningen på bevakning av streamade filmer och tv-serier. Nu lanseras en ny avdelning på svd.se – och ett nyhetsbrev som möter läsarnas nya behov och förändrade vanor i krisen.
SvD Kultur skruvar upp satsningen på bevakning av streamade filmer och tv-serier. Nu lanseras en ny avdelning på svd.se och ett nyhetsbrev som möter läsarnas nya behov och förändrade vanor.
SvD Kultur skruvar upp satsningen på bevakning av streamade filmer och tv-serier. Nu lanseras en ny avdelning på svd.se och ett nyhetsbrev som möter läsarnas nya behov och förändrade vanor.

SvD Kultur bevakar sedan flera år streamade filmer och tv-serier, bland annat genom recensioner och i en populär veckosammanställning där film- och tv-redaktör Elias Björkman guidar till de viktigaste tv-premiärerna. 

– Att streama tv-serier och filmer är ett stort och snabbt ökande intresse bland SvD:s läsare, många tittar mycket på både SVT Play och tjänster som Netflix och HBO Nordic, säger Madelaine Levy, projektansvarig för SvD:s satsning på guidning till streamad tv. 

Under coronakrisen har SvD-prenumeranternas intresse för journalistik om streamade filmer och tv-serier varit exceptionellt högt. Många filmer som tidigare skulle gått upp på bio hamnar också direkt hos streamingtjänsterna. 

SvD Kultur utökar nu med en ny avdelning på SvD.se och ett nytt nyhetsbrev. På svd.se/tv-och-streaming hittar läsarna guidning till nya tv-serier och filmer, såväl som recensioner av de senaste premiärerna. Dessutom finns här fördjupande artiklar och essäer samt välkurerade sammanställningar av SvD-kritikernas favoriter i olika genrer och hos olika leverantörer.

För tittaren är streamad tv något av en djungel, med många olika abonnemang och ett stort utbud att hålla koll på. SvD Kultur har därför lanserat det nya digitala nyhetsbrevet ”SvD Bäst på tv”. Antalet SvD-läsare som väljer att registrera sig för veckobrevet växer snabbt, och andelen som öppnar mejlet är mycket hög för ett nyhetsbrev, över 60 procent. 

– Många streamingtjänster öser ut mängder av filmer och tv-serier, många av tvivelaktig kvalitet. I nyhetsbrevet ”Bäst på tv” samlar vi de riktiga pärlorna, de som är värda att lägga tid på, säger Elias Björkman.

I nyhetsbrevet ”Bäst på tv” tipsar Elias Björkman varje vecka om de viktigaste nya premiärerna och de bortglömda pärlorna i arkiven på Netflix, HBO Nordic, SVT Play med flera. Dessutom finns här uppdateringar om nya företeelser i tv-världen, som de mest omdiskuterade serierna och tv-skaparna. ”Bäst på tv” kommer ut varje vecka på torsdagar och är exklusivt för SvD:s prenumeranter. 

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, redaktör, Svd Kultur. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Elias Björkman, film- och tv-redaktör,SvD Kultur. Telefon: 070-162 24 76. E-post: elias.bjorkman@svd.se

Nyckelord

Bilder

SvD Kultur skruvar upp satsningen på bevakning av streamade filmer och tv-serier. Nu lanseras en ny avdelning på svd.se och ett nyhetsbrev som möter läsarnas nya behov och förändrade vanor.
SvD Kultur skruvar upp satsningen på bevakning av streamade filmer och tv-serier. Nu lanseras en ny avdelning på svd.se och ett nyhetsbrev som möter läsarnas nya behov och förändrade vanor.
Ladda ned bild
Nya underavdelningen svd.se/tv-och-streaming
Nya underavdelningen svd.se/tv-och-streaming
Ladda ned bild
Nya nyhetsbrevet Bäst på tv
Nya nyhetsbrevet Bäst på tv
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye