SvD värvar Anna Charlotta Gunnarson – blir ny schlagerexpert
När schlagersäsongen drar igång med Melodifestivalen i Scandinavium i Göteborg den 2 februari och Eurovision sedan tar vid i Tel Aviv den 14 maj är det Anna Charlotta Gunnarson som skriver om musiktävlingarna i SvD.
– Med sin skarpa, analytiska förståelse för schlager och sin slagfärdiga formuleringskonst kommer Anna Charlotta Gunnarson att placera SvD:s bevakning av Melodifestivalen och Eurovision precis där vi vill att den ska vara. Vi är mycket glada över att Anna Charlotta börjar skriva för oss, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.
Anna Charlotta Gunnarson har en gedigen kunskap inom populärmusik. Hennes UR-serie ”Pop och politik” blev kritikerrosad och hennes bok ”Popmusik rimmar på politik” blev Augustnominerad. Hon skriver låttexter – bland annat åt popbandet 500 mil, där hon också är sångare – och är avgående juryordförande i Swedish Music Hall of Fame. Inte minst har hon ett väldigt starkt intresse för Melodifestivalen och Eurovision.
– Min kärlek har brunnit sedan slutet av 1970-talet. Jag blev tidigt intresserad av tävlingens själ, spelade in låtarna och läste på om personerna på och bakom scen. Jag älskar mixen av starka känslor och vansinniga hattar, säger Anna Charlotta Gunnarson.
Hon bär också med sig erfarenheter från att sitta i såväl Melodifestivalens Stockholmsjury som i den internationella ESC-juryn. Hon har till och med själv varit med i Melodifestivalen en gång – som mellanakt i Andra chansen 2016. Hon tar tävlingen på allvar, men har en avslappnad inställning till det hela.
– Eftersom många artister och genrer har samsats i festivalen genom tiderna har jag fått med mig en ganska obrydd syn på fint och fult överlag, säger hon.
Förutom sin medverkan i SvD är Anna Charlotta Gunnarson denna vår aktuell med boken ”Kvinnorna som formade pophistorien”, radioserien ”Fejk” och en turné med popbandet 500 mil.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef SvD, 0736-93 48 08, lisa.irenius@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum