SvD värvar Anna Charlotta Gunnarson – blir ny schlagerexpert

Anna Charlotta Gunnarson blir Svenska Dagbladets schlagerskribent under Melodifestivalen och Eurovision 2019. – Hon är en av Sveriges främsta populärmusikjournalister och har i böcker och programserier visat att det går alldeles utmärkt att bevaka schlager och pop på både ett seriöst och kvickt sätt, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Anna Charlotta Gunnarson blir ny schlagerexpert i SvD. Foto: Staffan Löwstedt

När schlagersäsongen drar igång med Melodifestivalen i Scandinavium i Göteborg den 2 februari och Eurovision sedan tar vid i Tel Aviv den 14 maj är det Anna Charlotta Gunnarson som skriver om musiktävlingarna i SvD.

– Med sin skarpa, analytiska förståelse för schlager och sin slagfärdiga formuleringskonst kommer Anna Charlotta Gunnarson att placera SvD:s bevakning av Melodifestivalen och Eurovision precis där vi vill att den ska vara. Vi är mycket glada över att Anna Charlotta börjar skriva för oss, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Anna Charlotta Gunnarson har en gedigen kunskap inom populärmusik. Hennes UR-serie ”Pop och politik” blev kritikerrosad och hennes bok ”Popmusik rimmar på politik” blev Augustnominerad. Hon skriver låttexter – bland annat åt popbandet 500 mil, där hon också är sångare – och är avgående juryordförande i Swedish Music Hall of Fame. Inte minst har hon ett väldigt starkt intresse för Melodifestivalen och Eurovision.

–  Min kärlek har brunnit sedan slutet av 1970-talet. Jag blev tidigt intresserad av tävlingens själ, spelade in låtarna och läste på om personerna på och bakom scen. Jag älskar mixen av starka känslor och vansinniga hattar, säger Anna Charlotta Gunnarson.

Hon bär också med sig erfarenheter från att sitta i såväl Melodifestivalens Stockholmsjury som i den internationella ESC-juryn. Hon har till och med själv varit med i Melodifestivalen en gång – som mellanakt i Andra chansen 2016. Hon tar tävlingen på allvar, men har en avslappnad inställning till det hela.

– Eftersom många artister och genrer har samsats i festivalen genom tiderna har jag fått med mig en ganska obrydd syn på fint och fult överlag, säger hon.

Förutom sin medverkan i SvD är Anna Charlotta Gunnarson denna vår aktuell med boken ”Kvinnorna som formade pophistorien”, radioserien ”Fejk” och en turné med popbandet 500 mil.

Lisa Irenius, kulturchef SvD, 0736-93 48 08, lisa.irenius@svd.se

Anna Charlotta Gunnarson blir ny schlagerexpert i SvD. Foto: Staffan Löwstedt
Lisa Irenius, kulturchef, SvD.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Let´s deal utmanar restaurangernas traditionella bokningstjänster10.12.2018 12:10Pressmeddelande

Let´s deal, ledande aktör på den svenska marknaden för lokala erbjudanden, investerar nu i ett nytt område för att bli ledande även inom restaurangbokning. Målet är att kunna erbjuda Sveriges bästa deals på restaurangbesök. Satsningen sker genom ett samarbete med Caspeco, som står bakom besöksnäringens främsta affärssystem, med 500 restauranger. Let’s deal blir därmed också en av de starkaste bokningsplatserna för både restauranger och deras gäster.

Kristin Skogen Lund tar över som ny koncernchef i Schibsted3.12.2018 09:56Pressmeddelande

I dag tar Kristin Skogen Lund formellt över styret av den globala mediekoncernen Schibsted, med digitala varumärken inom media, marknadsplatser och tillväxtbolag. – Schibsted är djupt förankrat i människors dagliga liv i Norden och får en allt viktigare roll i vårt samhälle. Att skapa ett ledande digitalt ”powerhouse”, i en av världens mest framåtlutade teknikregioner, kommer att vara en utmaning, men det är något jag är övertygad om att vi kan lyckas med, säger hon i en kommentar.