SvD värvar Anna Charlotta Gunnarson – blir ny schlagerexpert

Anna Charlotta Gunnarson blir Svenska Dagbladets schlagerskribent under Melodifestivalen och Eurovision 2019. – Hon är en av Sveriges främsta populärmusikjournalister och har i böcker och programserier visat att det går alldeles utmärkt att bevaka schlager och pop på både ett seriöst och kvickt sätt, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.
Anna Charlotta Gunnarson blir ny schlagerexpert i SvD. Foto: Staffan Löwstedt

När schlagersäsongen drar igång med Melodifestivalen i Scandinavium i Göteborg den 2 februari och Eurovision sedan tar vid i Tel Aviv den 14 maj är det Anna Charlotta Gunnarson som skriver om musiktävlingarna i SvD.

– Med sin skarpa, analytiska förståelse för schlager och sin slagfärdiga formuleringskonst kommer Anna Charlotta Gunnarson att placera SvD:s bevakning av Melodifestivalen och Eurovision precis där vi vill att den ska vara. Vi är mycket glada över att Anna Charlotta börjar skriva för oss, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Anna Charlotta Gunnarson har en gedigen kunskap inom populärmusik. Hennes UR-serie ”Pop och politik” blev kritikerrosad och hennes bok ”Popmusik rimmar på politik” blev Augustnominerad. Hon skriver låttexter – bland annat åt popbandet 500 mil, där hon också är sångare – och är avgående juryordförande i Swedish Music Hall of Fame. Inte minst har hon ett väldigt starkt intresse för Melodifestivalen och Eurovision.

–  Min kärlek har brunnit sedan slutet av 1970-talet. Jag blev tidigt intresserad av tävlingens själ, spelade in låtarna och läste på om personerna på och bakom scen. Jag älskar mixen av starka känslor och vansinniga hattar, säger Anna Charlotta Gunnarson.

Hon bär också med sig erfarenheter från att sitta i såväl Melodifestivalens Stockholmsjury som i den internationella ESC-juryn. Hon har till och med själv varit med i Melodifestivalen en gång – som mellanakt i Andra chansen 2016. Hon tar tävlingen på allvar, men har en avslappnad inställning till det hela.

– Eftersom många artister och genrer har samsats i festivalen genom tiderna har jag fått med mig en ganska obrydd syn på fint och fult överlag, säger hon.

Förutom sin medverkan i SvD är Anna Charlotta Gunnarson denna vår aktuell med boken ”Kvinnorna som formade pophistorien”, radioserien ”Fejk” och en turné med popbandet 500 mil.

Lisa Irenius, kulturchef SvD, 0736-93 48 08, lisa.irenius@svd.se

Anna Charlotta Gunnarson blir ny schlagerexpert i SvD. Foto: Staffan Löwstedt
Lisa Irenius, kulturchef, SvD.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.