SvD värvar Lovisa Eklund till SvD Näringsliv

Svenska Dagbladet förstärker privatekonomi-bevakningen och rekryterar Lovisa Eklund till SvD Näringsliv. ”Nu tar vi ytterligare steg för att guida våra läsare och inspirera till smarta ekonomiska beslut”, säger SvD:s publisher Anna Careborg.

Lovisa Eklund värvas till SvD som ny privatekonomisk reporter. Foto: Joakim Ståhl

Svenska Dagbladets satsning på privatekonomi förstärks nu ytterligare genom värvningen av Lovisa Eklund till SvD Näringsliv.

– Lovisa Eklund är en av Sveriges bästa reportrar på området och kommer att betyda mycket i vår satsning på att utveckla SvD:s journalistik runt privatekonomi. Det är en strategisk satsning som vi vet är viktig för den digitala affären, säger Anna Careborg.

Lovisa Eklund kommer närmast från ekonomisajten Placera och jobbet som privatekonomisk reporter, innan dess arbetade hon i flera roller inom pensionsområdet på Avanza.

– Jag har arbetat med att utbilda i privatekonomiska frågor i stort sett hela mitt yrkesliv. Det känns väldigt roligt att få fortsätta inspirera till kloka beslut inom pension, bolån och sparande i stort. I min nya roll på SvD Näringsliv ser jag fram emot att nå ut till SvD:s läsekrets, dela med mig av mina kunskaper på området och inspirera fler att ta kontrollen över sin ekonomi och se möjligheterna med ett aktivt sparande, säger Lovisa Eklund.

Under de senaste åren har Svenska Dagbladet steg för steg förstärkt bevakningen av privatekonomi. I februari lanserade SvD Näringsliv podden Min första miljon, en intervjupodd om pengar, men framför allt om drivkraft, motivation och framgång. Podden vill undersöka  hur man kan nå sina mål och hantera motgångar. Redan tredje veckan nådde podden över 10 000 lyssningar.

– Min första miljon är ett led i vår satsning på en både bredare och djupare journalistik inom privatekonomi. Vi vill ge våra läsare fler perspektiv och fördjupad kunskap så att de kan bilda sig en egen uppfattning och fatta väl underbyggda beslut, säger Anna Careborg.

Lovisa Eklund börjar på SvD Näringsliv i maj.

Anna Careborg, Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.
Lovisa Eklund, tillträdande privatekonomi-reporter. Tel: 070-441 49 81.

Anna Careborg, publisher, SvD. Foto: Malin Hoelstad

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet14.3.2019 08:15:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Schibsted Brand Studio stärker upp med två helt nya tjänster12.3.2019 14:52:35 CETPressmeddelande

För att vässa erbjudandet mot marknaden och fortsätta skapa prisvinnande innehåll stärker Schibsted Brand Studio nu upp verksamheten och tillsätter två helt nya tjänster. "Vi har lagt ett mycket framgångsrikt 2018 bakom oss och vill självklart fortsätta vara bäst. Därför känns de nya tjänsterna helt rätt för vår fortsatta framgång", säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio & Insight.