Schibsted

SvD värvar Lovisa Eklund till SvD Näringsliv

Dela
Svenska Dagbladet förstärker privatekonomi-bevakningen och rekryterar Lovisa Eklund till SvD Näringsliv. ”Nu tar vi ytterligare steg för att guida våra läsare och inspirera till smarta ekonomiska beslut”, säger SvD:s publisher Anna Careborg.
Lovisa Eklund värvas till SvD som ny privatekonomisk reporter. Foto: Joakim Ståhl
Lovisa Eklund värvas till SvD som ny privatekonomisk reporter. Foto: Joakim Ståhl

Svenska Dagbladets satsning på privatekonomi förstärks nu ytterligare genom värvningen av Lovisa Eklund till SvD Näringsliv.

– Lovisa Eklund är en av Sveriges bästa reportrar på området och kommer att betyda mycket i vår satsning på att utveckla SvD:s journalistik runt privatekonomi. Det är en strategisk satsning som vi vet är viktig för den digitala affären, säger Anna Careborg.

Lovisa Eklund kommer närmast från ekonomisajten Placera och jobbet som privatekonomisk reporter, innan dess arbetade hon i flera roller inom pensionsområdet på Avanza.

– Jag har arbetat med att utbilda i privatekonomiska frågor i stort sett hela mitt yrkesliv. Det känns väldigt roligt att få fortsätta inspirera till kloka beslut inom pension, bolån och sparande i stort. I min nya roll på SvD Näringsliv ser jag fram emot att nå ut till SvD:s läsekrets, dela med mig av mina kunskaper på området och inspirera fler att ta kontrollen över sin ekonomi och se möjligheterna med ett aktivt sparande, säger Lovisa Eklund.

Under de senaste åren har Svenska Dagbladet steg för steg förstärkt bevakningen av privatekonomi. I februari lanserade SvD Näringsliv podden Min första miljon, en intervjupodd om pengar, men framför allt om drivkraft, motivation och framgång. Podden vill undersöka  hur man kan nå sina mål och hantera motgångar. Redan tredje veckan nådde podden över 10 000 lyssningar.

– Min första miljon är ett led i vår satsning på en både bredare och djupare journalistik inom privatekonomi. Vi vill ge våra läsare fler perspektiv och fördjupad kunskap så att de kan bilda sig en egen uppfattning och fatta väl underbyggda beslut, säger Anna Careborg.

Lovisa Eklund börjar på SvD Näringsliv i maj.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.
Lovisa Eklund, tillträdande privatekonomi-reporter. Tel: 070-441 49 81.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Lovisa Eklund värvas till SvD som ny privatekonomisk reporter. Foto: Joakim Ståhl
Lovisa Eklund värvas till SvD som ny privatekonomisk reporter. Foto: Joakim Ståhl
Ladda ned bild
Anna Careborg, publisher, SvD. Foto: Malin Hoelstad
Anna Careborg, publisher, SvD. Foto: Malin Hoelstad
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye