Svea Bank AB (publ)

Svea Bank överklagar Finansinspektionens beslut

Finansinspektionen (FI) meddelade den 22 juni att myndigheten ger Svea Bank en anmärkning för vissa brister i kreditprocessen för blancolån till konsumenter. Förutom en anmärkning, vilket är den lägre graden av sanktionsåtgärd, tilldelades Svea Bank en sanktionsavgift på 45 miljoner kronor. Svea Banks styrelse har beslutat att överklaga FI:s beslut för att få klarhet i rättsläget kring konsumentkreditlagens tillämpning.

För Svea är det viktigt att krediter ges så att de kan återbetalas enligt den lämnade kreditens villkor. Sveas kreditprövning är utformad även med syftet att ta hänsyn till konsumenten och dennes möjligheter att kunna fullfölja betalningen utan ohanterliga ekonomiska konsekvenser. Kreditgivning fyller en betydelsefull och grundläggande del av samhällsekonomin – Svea värnar om att den ska vara sund och balanserad. Krediter ska enligt Svea ges till konsumenter som i sin vardag har och kan förväntas ha ekonomiskt utrymme för kreditens betalning.

Det som skiljer mellan Sveas och FI:s uppfattning är huvudsakligen vilken information som i samband med kreditprövningen ska inhämtas och beaktas för att uppnå det målet och förhindra överskuldsättning. Svea och Finansinspektionen har olika syn på hur konsumentkreditlagens regler i det avseendet ska tolkas. Det behöver enligt Sveas uppfattning klargöras av domstol.

FI har i sitt beslut hävdat att Svea inte beaktat en tillräcklig mängd information vid sina kreditbedömningar medan Svea anfört att bolaget i sin kreditprövningsprocess inhämtar en mycket stor mängd information som erfarenhetsmässigt och statistiskt visat sig ge låga kreditförluster och inte bidrar till överskuldsättning. Mot den bakgrunden och i jämförelse med EU:s konsumentkreditdirektiv menar Svea att bolaget visar tillbörlig omsorg om konsumenten.

- Vi delar Finansinspektionens syn på vikten av en ansvarsfull kreditgivning för att motverka att enskilda människor drar på sig för mycket skulder. Vi har en gedigen process för kreditbedömningar, låga kreditförluster och är måna om att ha goda relationer med våra kunder. Reglerna är inte tydliga kring vilken information som ska ligga till grund för beslut om kreditgivning och ett rättsligt klarläggande är välkommet. Därför överklagar vi Finansinspektionens beslut, säger Lennart Ågren, CEO på Svea Bank.

Svea Bank AB (publ)

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande

Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande

Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.