Svea Ekonomi blir förstahandsval i Starwebs nya B2B-plattform

Inom svensk e-handel är B2B-segmentet idag ett av de snabbast växande. Matchande målgrupper och en stark B2B-inriktning gjorde valet självklart för Starweb som nu inleder samarbete med Svea Ekonomi.

Svea Ekonomi och Starweb gör gemensam B2B satsning

Starweb är en e-handelsplattform med 600 handlare inom vitt skilda branscher. Nu lägger man till Svea Ekonomi Checkout som betallösning för B2B e-handel, ett samarbete som båda parter hoppas kommer leda till ytterligare positionering inom B2B.

– Vi tog ett strategiskt beslut för två år sedan att satsa på B2B e-handel då det saknades prisvärda lösningar för medelstora e-handlare. Vår plattform utvecklades tillsammans med flera pilotkunder som hade behovet av en smidig betallösning för sina företagskunder. Där matchade Starweb och Svea Ekonomi varandra perfekt, berättar Johan Lindstedt, vd på Starweb.

Torbjörn Malmqvist, Partner Account Manager på Svea Ekonomi, är nöjd över att samarbetet nu är i hamn. Han beskriver det som en unik händelse som kommer lägligt efter en stor satsning för att nå kunder som riktar sig B2B.

– Vi har profilerat oss starkt mot B2B i både produkt och marknadsföring, och nu har Starweb valt oss som exklusiv betallösning för sin B2B Premium-plattform. Svea Ekonomis undersökning B2B och e-handel 2018 visade att så många som tre av fyra B2B företag saknade digital försäljning. Förutom att det visar att svenska B2B företag behöver snabba upp tempot i digitaliseringen innebär det också att potentialen inom segmentet är enormt. Det är både utmanande och jätteroligt, säger Torbjörn.

Förutom företagens matchande målgrupper var leasingalternativet en avgörande faktor när Starweb valde att satsa på Svea Ekonomi som betallösning.

– Istället för att e-handlarnas företagskunder ska göra stora investeringar kan de välja att leasa produkter genom Svea Ekonomi Checkout. Det passar våra handlare väldigt bra, säger Johan Lindstedt.

Torbjörn Malmqvist tror att samarbetet mellan Svea Ekonomi och Starweb kommer generera nya kunder för båda parter. Starwebs kundsegment med stabila medelstora företag som vill och kan satsa på digital handel passar Svea Ekonomi.

– Vi kommer växa med den här uppgiften och bli ännu hetare på B2B-området, säger Torbjörn.

För mer information, kontakta:

Torbjörn Malmqvist, Svea Ekonomi:
torbjorn.malmqvist@sveaekonomi.se

Johan Lindstedt, Starweb:
+46 70-993 00 11
johan@starweb.se

Svea Ekonomi och Starweb gör gemensam B2B satsning
Torbjörn Malmqvist, Svea Ekonomi

Om Starweb

Starweb grundades år 2000 och är en helhetsleverantör för e-handlare som behöver en e-handelsplattform med automatiserad bokföring, logistik och betalsätt. Det ingår alltid en skräddarsydd design, kunnig support och en prestanda i toppklass med

99,99 % upptid. När webbshoppen är färdig kan företaget dessutom hjälpa till med SEO, Google Ads, A/B testning och uppföljning för att öka försäljningen.Läs mer här

Om Svea Ekonomi

Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel25.10.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar24.10.2019 12:58:39 CESTPressmeddelande

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.