Svea Ekonomi issues additional tier 1 notes

Svea Ekonomi AB (publ), (the “Company”) has successfully issued perpetual additional tier 1 notes in the amount of SEK 300 million with a floating rate coupon of 3 months Stibor + 5.65 per cent. The purpose of the transaction is to diversify and strengthen the Company’s primary capital base.

An application will be made for the notes to be listed on the Corporate bond list on Nasdaq Stockholm.

DNB Markets acted as Sole Bookrunner in connection with the transaction.

For more information, please contact:
Lennart Ågren, CEO +46 8 735 90 62, lennart.agren@svea.com
Anders Lidefelt, deputy CEO +46 8 735 90 35, anders.lidefelt@svea.com

The information in this press release is that which Svea Ekonomi AB (publ) is required to disclose under Sweden’s Securities Market Act. The information was submitted for publication on 23 March 2018.

Svea Ekonomi - finansieringslösningar för företag och privatpersoner

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker22.2.2019 08:06:00 CETPressmeddelande

Svenska e-handlare fortsatte så sent som i december att mestadels spå positiva siffror för e-handeln. Och den fortsätter att ta mark gentemot den fysiska handeln. En ny kartläggning från Svea Ekonomi och Payson visar att tillväxten för detaljhandeln har backat med fem procent det senaste året. E-handeln visar däremot på fortsatt ökning, med en procent. Totalt startades hela 2 232 e-handelsbutiker under fjolåret.

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53:46 CETPressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56:00 CETPressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.