Svea Ekonomigruppen gör förvärv i Central- och Östeuropa

Svea Ekonomi har, via dotterbolaget Svea Inkasso AB, utökat sitt ägande i Ungern-baserade inkassoföretaget Credit Express Group från 33 procent av aktierna till 100 procent. Credit Express Group omsätter cirka 250 miljoner kronor och har cirka 1000 anställda i tio länder i Central- och Östeuropa.

Svea Ekonomi och Credit Express har haft ett nära samarbete i många år och Svea Ekonomi har varit delägare sedan 2013.

Svea Ekonomi är en ledande aktör på den nordiska marknaden och erbjuder finansiella och administrativa tjänster. Credit Express Group har sitt huvudkontor i Budapest, grundades 1999 och är i dag en av de största aktörerna inom inkasso i Central- och Östeuropa.

Balazs Pados, kommer att fortsätta verka i sin befattning som vd för Credit Express Group. Inga andra förändringar kommer att ske i ledningsgrupperna på grund av förvärvet.

–  Credit Express har entusiastiska medarbetare som driver en verksamhet i världsklass, hela tiden med ny och innovativ teknik. Vi välkomnar Credit Express Group till familjen och är övertygade om att vårt samgående kommer att tas emot positivt på marknaden, säger Lennart Ågren, vd i Svea Ekonomi.

–  Svea Ekonomi är den perfekta ägaren för oss. Det är en pålitlig leverantör av finansiella tjänster, har ett starkt varumärke och är välkänt på den nordiska marknaden sedan 1981. Jag ser stora möjligheter att utveckla och expandera vår verksamhet tillsammans med Svea Ekonomi, säger Balazs Pados, vd i Credit Express Group.

För ytterligare information, kontakta:

Lennart Ågren, vd, 08-735 90 62, lennart.agren@sveaekonomi.se
Anders Lidefelt, vvd,08-735 90 35, anders.lidefelt@sveaekonomi.se

Svea Ekonomi - finansieringslösningar för företag och privatpersoner

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.