Svea Bank AB (publ)

Svea lanserar MobilePay i Danmark och Finland

Svea Bank fortsätter att utveckla sitt erbjudande med nya betalsätt i sin betallösning. Sedan tidigare finns Swish i Sverige och Vipps i Norge. Nu lanseras MobilePay i både Danmark och Finland.

MobilePay har blivit en mycket populär betalmetod i Danmark och Finland. Den efterfrågas därför av både e-handlare och konsumenterna. Genom att addera MobilePay stärker vi köpupplevelsen för konsumenterna och ökar möjligheten till konvertering för e-handlarna.

”Syftet med att vi integrerar betalmetoden i vår checkout är dels efterfrågan från våra e-handlare och dels för att betalmetoden är mycket populär i Danmark och Finland", säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.

I Danmark görs hälften av alla transaktioner inom e-handeln med MobilePay. I Finland är MobilePay en av de tre vanligaste betalmetoderna.

”MobilePay har på kort tid utvecklats till en omtyckt betalmetod. MobilePay gör betalningen enkel och ökar konverteringen markant for butikerna. Därför är MobilePay ett naturligt val för e-handlare", säger Lars Green, Commercially responsible på MobilePay.

Svea Bank AB (publ)

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande

Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande

Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.

Young E-business of the Year 2022: Nu startar tävlingen för unga entreprenörer9.9.2022 10:55:47 CEST | Pressmeddelande

Antalet e-butiker ökar ständigt och Sverige lyfts ofta fram som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer. För att uppmuntra unga att starta e-handel har Svea Bank instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Årets tävling startar den 12 september. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.