SVEA och Östtorps VVS segrade i Nyköping kval i Sweden Floorball Cup

Segrarlagen från Nyköping, Östtorps VVS (till vänster) och SVEA (till höger)

I helgen avgjordes Korpen Nyköpings kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Efter en dag med många spännande matcher var det Östtorps VVS och SVEA som stod som segrare på herr- respektive damsidan. Lagen är därmed kvalificerade till riksfinalen i turneringen som spelas just i Nyköping den 19-20 januari 2018.

Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy.

I lördagens kvalturnering som Korpen Nyköping arrangerade deltog sammanlagt 14 herrlag och 9 damlag.

Damsegrarna i SVEA har varit med i kvalturneringen i Sweden Floorball Cup i många år, men aldrig riktigt nått hela vägen fram, förens nu i år. Laget spelade stabilt hela dagen och vann täta matcher i både kvarts- och semifinal med 2-1. I finalen ställdes de mot FFamiljen och även den matchen blev en jämn historia. SVEA tog ledningen med 1-0 och resultatet stod sig ända fram tills dess att FFamilljen tog ut målvakten och SVEA kunde rulla in 2-0, som också blev slutresultatet. Eva Lundh i SVEA var trött med glad efter segern och har segerreceptet klart inför riksfinalen.
– Visst kan man känna sig lite sliten i kroppen efter en cup, men på det stora hela känns det såklart riktigt bra att få vinna! Segern är också ett skönt kvitto att vi kan vi fortsätta som vanligt inför riksfinalen, det vill säga träna och ha roligt tillsammans. Det verkar ju vara ett vinnande koncept, säger Eva.

Herrarnas turnering avgjordes först efter förlängning i finalen mellan Östtorps VVS från Nyköping och Peking Players från Norrköping. Det var Nyköpingsgänget som drog det längsta strået och 35 sekunder in i förlängningen, i en väldigt jämn finalmatch, kunde de sätta avgörande 2-1. Även semifinalen var en jämn historia för grabbarna i Östtorps VVS då de slog fjolårssegrarna i NK Villan med 3-2.

Mattias Hagman i Östtorps VVS var såklart otroligt glad efter segern och berättar att laget ska fortsätta träna på så att de förhoppningsvis även kan ta hem den stora riksfinalen. Något som vore väldigt roligt då laget två gånger tidigare slutat på en andraplats.
– Det känns bra, det är alltid svårt att vinna kvalet här i Nyköping med så många bra lag. Efter många riksfinaler och två finalförluster så kanske det är vår tur att gå hela vägen i år. Det vore riktigt kul att vinna när finalen spelas på hemmaplan. Fram till finalen kommer vi att köra på som vanligt med en träning i veckan och så matcher i seriespelet, säger Mattias.

Förutom vinnarlaget som seedas i riksfinalen så lottas alltid ett lag i varje klass vidare till finalen som oseedade ”Lucky Loosers”. I Nyköping föll lotten på herrlaget SSAB Ferraristallet och damlaget FFamiljen.

Ansvarig hos arrangören Korpen Nyköping, Lars Eklund, var nöjd med dagen.

– Det har varit en intensiv och väldigt rolig dag. Många lag och flera jämna matcher som bjöd på bra innebandy. Lagen har verkligen lyckats fokusera på att spela och hålla en bra nivå på snacket så att det blir roligt för såväl motståndare, som domare och oss arrangörer. Nu laddar vi för att genomföra en riktigt bra riksfinal i januari med bra drag på både turnering och den efterföljande banketten, avslutar Lars.

Korpen Stockholm, 11 november
Korpen Luleå,17-18 november
Korpen Nyköping, 25 november
Korpen Uppsala, 25 november
Korpen Örebro, 2 december
Korpen Kil, 15-16 december
Korpen Linköping,15-16 december
Korpen Borlänge, 6 januari

Nyköping 19-20 januari 2018.

Korpen har arrangerat Sweden Floorball Cup sedan 1994 (då med namnet Jolly Cup). Under åren har turneringen växt stadigt och är i dag ett viktigt komplement till Korpens ordinarie seriespel i innebandy. Säsongen 2017/2018 arrangeras kval på åtta orter i landet med stor riksfinal i Nyköping 19-20 januari 2018. Cupen är öppen för alla icke licensierade spelare.

Kontaktperson Korpen Nyköping
Lars Eklund
lars.eklund@gumshallen.nu

Segrarlagen från Nyköping, Östtorps VVS (till vänster) och SVEA (till höger)