Svea om förseningsavgifter

Konsumentverket ville pröva om uttag av förseningsavgifter för konsumentkrediter står i strid med gällande lagar. Nyligen kom en dom från Patent- och marknadsdomstolen som säger att sådana förseningsavgifter inte får tas ut och förbjuder därför Svea Ekonomi att göra det. Svea planerar att överklaga domen.

KO anser att Svea använder sig av en schablonberäknad avgift till de som är försenade med betalning och att avgiften har till syfte att förmå gäldenären att betala en förfallen skuld. Svea däremot menar att det är en avgift att betrakta som ersättning för en administrativ kostnad.

- Vi står på konsumenternas sida och tycker att de som slarvar ska stå för de kostnader slarvet ger upphov till. Det känns orättvist att skötsamma konsumenter ska få dyrare krediter, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.

Förseningsavgifter har av banker och kreditgivare regelmässigt tagits ut under minst 30 år. Varken myndigheter eller domstolar har under dessa år invänt mot avgiften.

- Betydligt hårdare går staten fram med förseningsavgifter för exempelvis trängselskatten, där en försenad betalning av 10 kronor medför en avgift på 500 kronor, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.

Försenade betalningar ger upphov till kostnader för kreditgivaren. Det mest rättvisa är att de låntagare som inte följer avtal och är sena med betalningar får stå för den merkostnaden. I annat fall kommer kreditgivarna behöva sätta generellt högre priser som kommer drabba även de som följer villkoren. De åtgärder som Svea vill ha kostnadstäckning för är betalningsbefrämjande och leder ofta till att konsumenter betalar och därmed undviker inkassoförfarande och Kronofogdeingripande.

- Vi jobbar aktivt för att förhindra att enskilda människor ska upprepa sena betalningar. Vi försöker helt enkelt ta ansvar för en bättre betalningsmoral i samhället, menar Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.

Kreditgivare i allmänhet använder sig av förseningsavgifter och av det skälet har Svea ett ansvar att driva frågan vidare för att få ett klart och tydligt besked om vad som ska gälla för en hel bransch och väldigt många företag. Branschorganisationer som Finansbolagens Förening och Svensk Inkasso har samma ståndpunkt som Svea i denna fråga.

Om domen kvarstår efter överklagan kommer troligen de kostnader som sena betalare hittills fått stå för att vältras över på alla konsumenter som tar krediter, vilket innebär dyrare krediter för alla låntagande konsumenter.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.