Svea om förseningsavgifter
KO anser att Svea använder sig av en schablonberäknad avgift till de som är försenade med betalning och att avgiften har till syfte att förmå gäldenären att betala en förfallen skuld. Svea däremot menar att det är en avgift att betrakta som ersättning för en administrativ kostnad.
- Vi står på konsumenternas sida och tycker att de som slarvar ska stå för de kostnader slarvet ger upphov till. Det känns orättvist att skötsamma konsumenter ska få dyrare krediter, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.
Förseningsavgifter har av banker och kreditgivare regelmässigt tagits ut under minst 30 år. Varken myndigheter eller domstolar har under dessa år invänt mot avgiften.
- Betydligt hårdare går staten fram med förseningsavgifter för exempelvis trängselskatten, där en försenad betalning av 10 kronor medför en avgift på 500 kronor, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.
Försenade betalningar ger upphov till kostnader för kreditgivaren. Det mest rättvisa är att de låntagare som inte följer avtal och är sena med betalningar får stå för den merkostnaden. I annat fall kommer kreditgivarna behöva sätta generellt högre priser som kommer drabba även de som följer villkoren. De åtgärder som Svea vill ha kostnadstäckning för är betalningsbefrämjande och leder ofta till att konsumenter betalar och därmed undviker inkassoförfarande och Kronofogdeingripande.
- Vi jobbar aktivt för att förhindra att enskilda människor ska upprepa sena betalningar. Vi försöker helt enkelt ta ansvar för en bättre betalningsmoral i samhället, menar Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.
Kreditgivare i allmänhet använder sig av förseningsavgifter och av det skälet har Svea ett ansvar att driva frågan vidare för att få ett klart och tydligt besked om vad som ska gälla för en hel bransch och väldigt många företag. Branschorganisationer som Finansbolagens Förening och Svensk Inkasso har samma ståndpunkt som Svea i denna fråga.
Om domen kvarstår efter överklagan kommer troligen de kostnader som sena betalare hittills fått stå för att vältras över på alla konsumenter som tar krediter, vilket innebär dyrare krediter för alla låntagande konsumenter.
Kontakter
Mats IhdBolagsjurist
Tel:08-735 90 00mats.ihd@svea.comBilder
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum