Svea Solar och NCC samarbetar för mer solenergi

NCC och Svea Solar har inlett ett samarbete för att påskynda utbyggnaden av solenergi och därmed bidra till klimatomställningen. Hittills omfattar samarbetet minst två projekt och ambitionen är att det ska bli många fler. Det första projektet som förväntas färdigställas ligger i Björke utanför Gävle. Solparken blir den största i Norrland.
Fotograf: Mickael Tannus.

NCC har stor tillgång till mark runt om i Sverige och har valt att upplåta delar av den till Svea Solar som projekterar, bygger och äger solparkerna. Först ut är en solpark strax norr om Gävle, som väntas bli den största parken i Norrland med en installerad effekt på ca 6 MW, att jämföra med årskonsumtionen för ungefär 1100 hushåll*. Parken väntas stå klar under första halvåret 2023. Det här är den första av förhoppningsvis många solparker inom ramen för samarbetet, där man hittills har avtalat om minst två projekt.

Höga elpriser, omställning av energiintensiva industrier och den pågående elektrifieringen skapar ett enormt behov av mer lokal och förnybar elproduktion i Sverige. Här är solenergi en stor del av lösningen, och för att få riktig skala på elproduktionen behövs fler solcellsparker i Sverige. Särskilt stort är elbehovet i elområde 3 och 4, som sträcker sig från strax norr om Gävle där solparken i Björke befinner sig och söderut.

– Alla har en roll att spela i att ställa om till mer produktion av förnybar el. Det här är ett samarbete där NCC står för marken och Svea Solar för solenergin. Med många solparker kommer vi tillsammans kunna bidra med en betydande andel förnybar el till det svenska energisystemet, säger Pieter Godderis chef för solparker på Svea Solar.

Marken i Björke är noga utvald då den lämpar sig bra för solceller och är den första som byggs inom ett område för en nedlagd grustäkt.

– Marken i Björke står idag outnyttjad av oss, vilket gör det mycket positivt att den kan användas till produktion av förnybar energi. På så sätt kan NCC vara med och bidra till att möta Sveriges växande elbehov och till klimatomställningen, säger Petter Fridman, projektledare NCC Industry.

– Även i Norrland behövs solenergi, visst är det mörkare vintertid, men solpaneler fungerar bra ändå. Faktum är att reflektionen av solljus i snön till och med kan öka produktionen då dagens solcellsparker byggs med paneler som tar in solljus både framifrån och bakifrån. Det är dessutom ett utmärkt komplement till vindenergi för när det inte blåser är det ofta soligt och tvärtom, tillägger Pieter Godderis chef för solparker på Svea Solar.

* För antal hushåll har vi räknat på en årskonsumtion på 5 000 kWh/år

Fotograf: Mickael Tannus.

Sankt Eriksgatan 117

Svea Solar är ett av Europas mest snabbväxande cleantech-bolag och Sveriges största solenergibolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar, bygger och äger Svea Solar solparker och har sedan start byggt över 20 storskaliga solparker i Sverige med en ambitiös plan på många fler under nästkommande år. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i Sverige, Tyskland, Spanien, Belgien och Nederländerna.

Om NCC

NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. NCC arbetar kontinuerligt och systematiskt för att bidra i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC ca 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Lokalpolitiker vill satsa mer på solenergi visar ny enkät14.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag står solenergi för drygt 1 procent av Sveriges energiförsörjning, men det vill politiker över hela landet se ändring på. Tre av fyra kommun- och regionpolitiker vill se mer sol i Sveriges energimix, och rankar solenergi högre än både vind- och kärnkraft i en ny enkätundersökning. Dessutom är en stor majoritet, 80 procent, av kommunpolitikerna positiva till att bygga solparker i sin kommun under de kommande fem åren.

Svea Solar skalar upp och bygger Sveriges två största solparker24.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svea Solar har byggt ett 20-tal solparker runt om i Sverige. Efter vårens stora investeringsrunda utvecklar, bygger, och äger Svea Solar solparker i egen regi. Först ut är två solparker i Nyköping och Sölvesborg som är lika stora och därmed får delad förstaplats som Sveriges största solparker. Solenergin köps via Bixia AB av två energiintensiva företag, sågverkskoncernen Vida och Parks & Resorts som ligger bakom landets främsta nöjesparker, bland annat Gröna Lund och Kolmården.