Svea Solar rekryterar ny Sverigechef från Telge Energi

Branschveteranen Johannes Boson tillträder som ny Sverigechef på Svea Solar, ett av Europas snabbast växande cleantech-bolag. Den här strategiskt viktiga rekryteringen sker som en del i bolagets fortsatta satsning för att utöka andelen solenergi i Sverige. Närmast kommer han från rollen som VD på Telge Energi där han bland annat drivit elbolagets satsning på solenergi och elbilsladdning.

Efterfrågan på solenergi är större än någonsin och enligt en ny Novus-undersökning vill 6 av 10 svenskar bli självförsörjande på solenergi*. Svea Solar är marknadsledande i Sverige och har under våren tagit in investeringar på över två miljarder kronor för att bli det ledande solenergibolaget i Europa och accelerera utbyggnaden av solenergi på samtliga marknader. Nu välkomnas Johannes Boson som ny Sverigechef.

Johannes Boson kommer närmast från rollen som VD på Telge Energi, där han under tre år drivit elbolagets satsning på bland annat solenergi, elbilsladdning och digitala tjänster inom energianvändning. Dessförinnan har han haft ledande positioner på bolag som Tele2, Tre och IP-Only. Johannes är civilingenjör inom industriell ekonomi i grunden.

– Med Johannes Boson som ny Sverigechef får vi in gedigen erfarenhet och kompetens från den svenska energimarknaden. Som det ledande solenergibolaget i landet behöver vi fortsatt gå i täten för att utöka andelen solenergi i energimixen. Jag är därför otroligt glad att kunna välkomna Johannes till Svea Solar, och jag är övertygad om att han kommer bidra till vår fortsatta tillväxt, säger Andrew Kristensen, COO på Svea Solar.

– Omställningen till ren och förnybar energi är en av de viktigaste utmaningarna i världen just nu. Svea Solar tar ett samlat grepp kring all energikonsumtion i Sveriges hushåll och företag, från solpaneler till batteri, elbilsladdare och ett hållbart elavtal. Det är det få andra aktörer som lyckats med hittills. Det ska bli otroligt kul att få vara en del på Svea Solars fortsatta tillväxtresa, och att få göra detta tillsammans med så många engagerade och kompetenta kollegor känns fantastiskt, säger Johannes Boson.

Johannes tillträder tjänsten i slutet av augusti 2022.

*Se: Solenergirapporten 2022

För mer information, kontakta gärna:

Charlotte Olsson, Global Head of Corporate Communications
charlotte.olsson@sveasolar.com

Sankt Eriksgatan 117

Svea Solar är ett av Europas mest snabbväxande cleantech-bolag och Sveriges största solenergibolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar Svea Solar solparker och har sedan starten byggt över 20 storskaliga solparker i Sverige. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i Sverige, Tyskland, Spanien, Belgien och Nederländerna.

Lokalpolitiker vill satsa mer på solenergi visar ny enkät14.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag står solenergi för drygt 1 procent av Sveriges energiförsörjning, men det vill politiker över hela landet se ändring på. Tre av fyra kommun- och regionpolitiker vill se mer sol i Sveriges energimix, och rankar solenergi högre än både vind- och kärnkraft i en ny enkätundersökning. Dessutom är en stor majoritet, 80 procent, av kommunpolitikerna positiva till att bygga solparker i sin kommun under de kommande fem åren.