Sveket mot hushållen

Regeringen har idag gett besked om hur miljözoner ska kunna utformas och ger kommunerna rätt att stegvis införa miljözoner från 2020.

– Luftkvaliteten är viktig och gemensamt beslutade gränsvärden ska vi självklart hålla. Om det kräver att användningen av redan sålda fordonstyper begränsas, kan det endast gälla på de platser och vid de tidpunkter som satta gränsvärden överskrids. Så resonerar man i Oslo, Stuttgart och många andra städer. Nu ligger ett stort ansvar på kommunerna att noggrant utreda om och var miljözoner ska inrättas, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens riksförbund.

Miljözonerna kommer kosta samhället och hushållen många miljarder, men vara överspelade inom endast några år. Enligt Transportstyrelsens ursprungliga förslag skulle invånarna i Stockholm behöva köpa nya bilar för mer än nio miljarder kronor. Samhällets besparing på minskat utsläpp och buller skulle endast bli 330 miljoner kronor på tio år. Detta var beräknat på att miljözoner införs 2020. Med det nya fordonsskattesystemet bonus-malus och den senaste reningstekniken kommer att innebära betydligt renare bilar framöver, utan miljözonerna.

– Det är häpnadsväckande att regeringen väljer att svika hushållen istället för att ställa krav på biltillverkarna som har sålt fordon som släpper ut många gånger mer kväveoxid vid verklig körning än vad typgodkännandet anger. Hushållen ska självklart inte drabbas av detta utsläppstrixande, vare sig genom dålig luft eller genom att få sina bilar förbjudna i stora områden utan någon som helst kompensation.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.