Sveket mot hushållen

Regeringen har idag gett besked om hur miljözoner ska kunna utformas och ger kommunerna rätt att stegvis införa miljözoner från 2020.

– Luftkvaliteten är viktig och gemensamt beslutade gränsvärden ska vi självklart hålla. Om det kräver att användningen av redan sålda fordonstyper begränsas, kan det endast gälla på de platser och vid de tidpunkter som satta gränsvärden överskrids. Så resonerar man i Oslo, Stuttgart och många andra städer. Nu ligger ett stort ansvar på kommunerna att noggrant utreda om och var miljözoner ska inrättas, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens riksförbund.

Miljözonerna kommer kosta samhället och hushållen många miljarder, men vara överspelade inom endast några år. Enligt Transportstyrelsens ursprungliga förslag skulle invånarna i Stockholm behöva köpa nya bilar för mer än nio miljarder kronor. Samhällets besparing på minskat utsläpp och buller skulle endast bli 330 miljoner kronor på tio år. Detta var beräknat på att miljözoner införs 2020. Med det nya fordonsskattesystemet bonus-malus och den senaste reningstekniken kommer att innebära betydligt renare bilar framöver, utan miljözonerna.

– Det är häpnadsväckande att regeringen väljer att svika hushållen istället för att ställa krav på biltillverkarna som har sålt fordon som släpper ut många gånger mer kväveoxid vid verklig körning än vad typgodkännandet anger. Hushållen ska självklart inte drabbas av detta utsläppstrixande, vare sig genom dålig luft eller genom att få sina bilar förbjudna i stora områden utan någon som helst kompensation.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Hållbar HVO – ett viktigt bränsle i omställningen29.3.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Sverige måste tydligare befästa positionerna som föregångsland i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Samtidigt måste alla ges en chans att ställa om efter sina egna förutsättningar. Med rätt styrmedel har många av de bilar som redan rullar på våra vägar en naturlig plats i den förflyttningen. Hydrerade vegetabiliska oljor, HVO, är ett bränsle som kan komma att spela en viktig roll framöver.