Sven-Bertil Taubes Stipendium tilldelas Zoie Finer på Konserthuset i Stockholm den 20 oktober!

Kören Cantemus firar 20-års Jubileum med två konserter på Konserthuset i Stockholm den 20 oktober kl 14 & kl 18. För att hedra Sven-Bertil Taube, en artist Cantemus har samarbetat med, delar Cantemus ut ett stipendium i hans namn till förtjänt artist. I samråd med Sven-Bertil Taube har sångerskan Zoie Finer utsetts till första stipendiat. Stipendiet delas ut vid konserterna av Felix Taube, son till Sven-Bertil Taube och Mikaela Rydén.

Sven-Bertil Taube
Jubileumskonserter
Söndagen den 20 oktober firar kören Cantemus 20-årsjubileum med att sjunga "hits" från sina tjugo år på scenen. De gör två konserter på Stockholms Konserthus den 20 oktober kl 14 & kl 18 och sjunger pärlor från Messias, opera och Sinatra-/Beatles-/Elvis-/Gärdestadklassiker. Solister är Zoie Finer, Rennie Mirro, Tua Åberg-Dominique, Divine Opera tillsammans med musiker från ReBaroque och Martin Östergrens orkester.

Två minuter film från möte med Sven-Bertil i London den 10 oktober 2019 - på storbild under konserten.
Torsdagen den 10 oktober 2019 upplät Sven-Bertil Taube vardagsrummet i sitt hem i London till "filmstudio". Det blev ett 45 minuter långt filmat samtal där Sven-Bertil Taube gratulerade stipendiaten Zoie Finer, berättade om avsikten med stipendiet, formulerade sin syn på poesi och musik och mindes lite om hur han växte in och fick ta över familjetrationer som hans far Evert Taube lagt grunden för. Filmmaterialet har klippts ner till två minuter och kommer på konserterna att visas på storduk och får bli en hälsning till både publik och stipendiat från en av våra mest älskade artister.

Zoie Finer
En mer värdig första stipendiat för Sven-Bertil Taubes Stipendium än Zoie Finer är svårt att finna. Zoie Finer är en allsidig sångerska som lika gärna sjunger visa som ballad, gospel som rock. Hon parar en finstämdhet i de mest intima sångerna -som i "Ellionor Rigby" i jubileumskonserterna nu på söndag - till ett fullständigt lössläppt wailande när hon på samma konserter går loss i "With a little help from my friends" tillsammans med Cantemus i lysande arrangemang av Andreas Landegren. Zoie Finer var bara sjutton år när dirigenten Göran Staxäng och regissören Martin Lange engagerade henne som "Judas" i musikalen "Jesus Christ Superstar" i mitten på 1990-talet. Hon har sedan dess synts på jazzscener runt landet, etablerat återkommande samarbeten med pianisten Anders Widmark och står varje vecka framför katedern i musiksalen på en Solnaskola och lockar ungdomar att komma in i musikens språk. En jordnära och samtidigt lysande artist.
I samband med stipendieutdelningen får publiken följa med Zoie Finer i några av hennes världar från scen till kateder i film på storbild.
Filmtrailer med Sven-Bertil Taube och klipp med Zoie Finer

Göran Staxäng, tel: 070-741 1649 eller e-post: goran.staxang@telia.com

Cantemus Produktion AB
Orvar Odds väg 15

Cantemus - 400 sångare
Cantemus är en stor kör som följer den klassiska svenska körtraditionen. Cantemus sjunger all slags musik från klassiskt till nutid (från Messias & opera till ABBA, Beatles, Sinatra, Simon & Garfunkel, Gärdestad). Cantemus grundades hösten 1999 av Sofia Staxäng & Göran Staxäng och sjunger sedan start återkommande i Berwaldhallen och Konserthuset i Stockholm. Cantemus har samarbetat med några av Sveriges främsta artister från alla genrer.

SOFIA STAXÄNG - flöjtist och körledare - och GÖRAN STAXÄNG - kyrkomusiker, körledare och dirigent -  har i mer än tjugo år arbetat tillsammans i otaliga projekt, från musikfestivaler till konserter och körkurser.

Följ Cantemus Produktion AB

Senaste pressmeddelandena från Cantemus Produktion AB