Sven-Ingvars i BingoLotto

I drygt 60 år har Sven-Ingvars vaskat musikaliskt guld och försett det svenska folkhemmet med en oändlig låtskatt. Söndagen den 10 november, kl. 18 i TV4, gästar bandet BingoLotto. Detta vill ni inte missa!

SVEN-INGVARS

1961 var året då Sven-Ingvars på allvar slog igenom på den svenska musikscenen, då med låten ” Te' dans mä Karlstatösera”. Låten figurerade tidigt på Radio Nords topp 20-lista, där den, under sina totalt elva veckor på listan, som bäst erhöll en hedersam andraplats. Rikskändisskapet följde kort därpå, då man till följd av framgången även gavs möjlighet att framföra låten i Sveriges radios ”Frukostklubben”.

Sven-Erik Magnusson, bandets stora förgrundsman, växte snabbt fram som 1960-talets stora flickidol, inte minst tack vare sin varma värmländska ton. Tillsammans med övriga i konstellationen etablerade man begrepp som knätofspop och värmlandsrock. Det finns stor anledning av se Sven-Ingvars som den dialektala musikens upphovsmän.

SVENSKTOPPEN

Till den enorma låtskatt som Sven-Ingvars har försett oss med hör en mängd hitlåtar, som ljuder i folkhemmen än idag. 1966 belönades hela sex låtar med en placering på Svensktoppen. Låtarna ”Säg inte nej, säg kanske”, ”Kristina från Vilhelmina”, ”Det tror jag inte på”, ”Å jänta å ja”, ”Vid din sida” och ”prästkrage i min hand” skördade alla oerhörd framgång.

Efter en tid i det tysta innebär 90-talet åter ett uppsving för kultikonerna Sven-Ingvars, då man ännu en gång befäste sin plats på Svensktoppen. Denna gång med låten ”Två mörka ögon”, som under 1991 figurerade på listan i inte färre än 71 veckor.

Totalt har bandet haft hela 49 melodier på Svensktoppen, genom åren. Otroligt, eller hur?

Andra hitlåtar är ”Torparrock”, ”Sommar i Sverige” och ”Byns enda blondin” som tillsammans har över 15 miljoner spelningar på Spotify.

PRISER OCH UTMÄRKELSER

Bandet har även belönats med en ett flertal angenäma priser och utmärkelser under sin långlivade karriär. Till dessa hör bland annat Frödingpriset 1972, en Grammis för "årets dansband" 1990, Juryns specialpris på Grammisgalan 2005 och Lisebergsapplåden 2006. År 2016 firade man även 60 år som Sven-Ingvars. Turnén som följde skulle sorgligt nog visa sig vara Sven-Erik Magnussons sista med bandet. Den sex sekel långa eran kröntes dock av att man samma år blev invalda i Swedish Music Hall Of Fame.

”INGENTING ÄR SOM FÖRUT, ALLT ÄR SOM VANLIGT”

År 2019 utkom bandet med det första albumet på tio år. Plattan går under titeln ”Ingenting är som förut, allt är som vanligt” och innebar ett nytt kapitel i framgångssagan som är Sven-Ingvars. Rollen som förgrundsfigur axlas av ingen mindre än sonen Oscar Magnusson – och som han gör det! Med stor värdighet för Oscar och bandet arvet av Sven-Eriks livsverk vidare till sam- och framtiden. Albumet rymmer dessuotm en del nyskrivna låtar av samtidiga musikikoner som Plura Jonsson och Peter LeMarc.

Efter snart sex decennier i musiksveriges tjänst så är det nu återigen dags att ta klivet upp på BingoLottos scen. Söndagen den 10 november är det dags! Missa inte detta.