Svensk a-kassa bottenplacerad i Europa

Fler än 9 av 10 vill att den svenska a-kassan ska ligga i topp eller över medel i Europa. Men trots det temporärt höjda taket i a-kassan är Sverige sämre än EU:s genomsnitt. Det visar en rapport från TCO som bygger på ny statistik från OECD.

- Svensk a-kassa har blivit en b-kassa. Sverige har halkat efter till den grad att det riskerar vår förmåga att ställa om på arbetsmarknaden, i tider när detta är extra viktigt. A-kassan ska ge ekonomisk trygghet under tiden man söker jobb, så att man inte bara hittar ett jobb, utan rätt jobb. Det är långsiktigt bättre för individen och för samhället, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

OECD tar regelbundet fram statistik som jämför hur mycket hushåll har att leva på vid arbetslöshet jämfört med vid arbete. Med utgångspunkt i detta visar TCO i en ny rapport att Sverige är sämre än genomsnittet inom EU, på plats 16 av 27. Detta trots att taket i a-kassan höjts temporärt fram tills 2023. Vid ordinarie nivåer hamnar Sverige på plats 21 av 27. Även med den temporära höjningen är Sverige dessutom ett av de länder där ersättningsnivåerna i a-kassan har sjunkit som mest sedan OECD började mätningarna för 20 år sedan.

Samtidigt tror 9 av 10 förvärvsarbetande att den svenska a-kassans ersättning är genomsnittlig eller bland de högsta i Europa. Ännu fler, 95 procent, vill att Sverige ska ligga i topp eller på medelnivå. Det visar en ny undersökning som Novus utfört åt TCO.

- Bilden av att svensk a-kassa skulle vara generös och bland de bästa i Europa stämmer inte. Däremot är det tydligt att de flesta tycker att Sverige borde ha det. Vi behöver en stärkt arbetslöshetsförsäkring, säger Therese Svanström.

Anledningen till att Sverige hamnar i botten inom EU är att a-kassan har urholkats de senaste 40 åren, vilket TCO visat i en tidigare rapport. Med det ordinarie regelverket får idag bara drygt 15 procent av de heltidsarbetande de tänkta 80 procent av den tidigare lönen. Bland tjänstemän är det knappt 8 procent som kommer upp i den nivån.

A-kassans urholkning kan i sin tur få stora ekonomiska konsekvenser för många hushåll, som kan tvingas göra drastiska förändringar i sin egen eller sin familjs ekonomi när ersättningen inte täcker lönebortfallet.

- Den som blir arbetslös ska ställa om sitt arbetsliv, inte sitt liv. Om inte taket i a-kassan höjs och räknas upp i takt med löner och priser kommer urholkningen att fortsätta och Sverige fortsätta ligga i botten i ett europeiskt perspektiv, säger Therese Svanström.

Brister i utbildningsutbudet drabbar tjänstemannagrupperna28.9.2022 11:44:34 CEST | Pressmeddelande

TCO kan i en ny rapport visa att mer än var tredje yrkesverksam tjänsteman har ett stort behov av vidareutbildning på universitet och högskola men att utbildningsutbudet inte är tillräckligt stort. Bland lärosätena finns det en vilja att ge fler utbildningar men resurstilldelningssystemet har brister som minskar incitamenten. Från och med den 1 oktober kan den som är behörig ansöka om det nya omställningsstudiestödet hos CSN. TCO anser att nästa utbildningsminister måste ge frågan högsta prioritet.

TCO: Ökat ansvar för arbetsmiljö kräver lagändring25.8.2022 15:03:49 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterades utredningen om utökade möjligheter att upprätthålla en god arbetsmiljö. TCO välkomnar förslaget om att uppdragsgivare ska få ett ökat ansvar för arbetsmiljön. Det är avgörande för att exempelvis frilansande journalister och andra egenföretagare ska få ett bättre skydd mot dålig arbetsmiljö. Regeringen måste nu gå vidare och lägga fram nödvändiga lagändringar.

TCO: Många tjänstemän vill byta jobb på grund av dålig arbetsmiljö30.6.2022 08:24:08 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från TCO visar att risken att drabbas av arbetsorsakade besvär är högst för kvinnor med högre utbildning. Kvinnor som grupp drabbas hårdast men även var fjärde man har besvär som beror på deras jobb. Den vanligaste orsaken till arbetsorsakade besvär är inom samtliga grupper en för hög arbetsbelastning med otillräcklig återhämtning. Rapporten visar också att problemen på jobbet följer med hem och begränsar privatlivet för många.